TOP

Eindbod cao op tafel, nieuwe licentiepartner Scotch & Soda en mogelijke doorstart Kings of Indigo?

Kings of Indigo werkt aan een doorstart. Verder is een cao-eindbod neergelegd bij de vakbonden, Scotch & Soda heeft een nieuwe schoenenpartner en baby-accessoiremerk Koeka wisselt van eigenaar. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 19 december.

Foto: Kings of Indigo

Mogelijke doorstart Kings of Indigo

Er wordt gewerkt aan een doorstart van het failliete denimmerk Kings of Indigo. De curator is een biedingsprocedure gestart voor de gehele onderneming, KOI International B.V. Dit blijkt uit het eerste faillissementsverslag. De geïnteresseerde partijen zijn niet bekendgemaakt. 

Medio november heeft het jeanslabel zelf het faillissement aangevraagd. Dit jaar startte goed voor Kings of Indigo dat in 2021 tien jaar bestond. Maar door problemen in de productieketen stegen prijzen en kwamen veel goederen te laat. Dat leidde tot verlies aan omzet en marge, opbouw van de voorraden en liquiditeitskrapte in de tweede helft van het jaar. Vanaf juli bouwde een van de investeerders de rekening-courantfaciliteit af, waarna KOI op zoek ging naar nieuw werkkapitaal en een poging deed om de schulden te saneren en te herfinancieren. Daar is de onderneming uiteindelijk niet in geslaagd.  

Cao-eindbod aan vakbonden

De onderhandelaars voor een nieuwe cao Retail Non-Food hebben een eindbod met een loonstijging van 7,46 procent per 1 januari 2023 bij de vakbonden CNV Vakmensen, De Unie, AVV en RMU neergelegd. Ondernemersorganisatie Inretail laat verder in een persbericht weten dat medewerkers per 1 juli 2023 een loonsverhoging op basis van de stijging van het wettelijk minimumloon krijgen. De bonden krijgen tot uiterlijk 5 januari om te reageren op het bod voor een eenjarige cao. 

Op 31 december loopt de huidige cao af. Die ging op 1 juli van dit jaar in en kende ook een loonstijging van 4,3 procent. In het huidige eindbod staat een loonsverhoging van 7,46 procent voor alle salarissen in het loongebouw. Voor medewerkers die hierbuiten vallen, geldt een eenmalige uitkering van 2,5 procent van 12 bruto maandsalarissen. Dit geldt voor salarissen tot maximaal 4.400 bruto per maand. De werkgevers stellen ook een stagevergoeding van minimaal 250 euro per maand voor. 

De onderhandelaars beseffen dat het voor werkgevers in deze economisch uitdagende tijd lastig is om de punten uit het eindbod, met name de loonsverhoging, in hun exploitatie te verwerken. Tegelijkertijd laten zij weten oog te hebben voor de kostenstijgingen waarmee ook medewerkers worden geconfronteerd.

Schoenenlicentie Scotch & Soda naar Bos Group International 

Scotch & Soda gaat een samenwerking aan met licentiebedrijf Bos Group International. De ondernemingen laten in een bericht weten dat het gaat om het ontwerp, productie en de distributie van de schoenencollecties van het merk voor mannen, vrouwen en kinderen via een wereldwijde overeenkomst.  

Vanaf december 2022 voert Bos Group International de groothandelsleveringen uit voor de lente-zomercollecties 2023 en zet het de ontwikkeling en verkoop voor herfst-winter 2023 voort. Bos Group International neemt de licentie-activiteiten over van HS Footwear GmbH, onderdeel van de Hamm Group. Peter Frericks wordt hoofd wereldwijde verkoop en merkmanager voor de schoenenlijnen van Scotch & Soda. Frederick Lukoff, ceo van Scotch & Soda laat weten: “Met hun uitgebreide ervaring in schoenontwerp, productie en distributie zullen zij een waardevolle partner zijn in onze strategie om onze kernmarkten te versterken en tegelijkertijd uit te breiden naar nieuwe veelbelovende regio’s.” 

Nieuwe eigenaar voor Koeka

Het baby- en lifestylebedrijf Koeka is verkocht. Oprichter Margareth de Haas laat in een persbericht weten het merk over te doen aan de participatiemaatschappij Nederlands MerkGoed. Zij zegt in een statement: “Na bijna 25 jaar hard werken aan het bedrijf wilden wij het stokje doorgeven. We zijn op zoek gegaan naar de juiste partij om onze merkvisie- en strategie uit te bouwen met kapitaal, kennis en het juiste netwerk. Nederlands MerkGoed sluit daar perfect op aan. 

Lobke Apeldoorn, de nieuwe directeur, krijgt de dagelijkse leiding over het bedrijf. Apeldoorn werkte eerder bij Bugaboo, Joolz en Dorel. De Haas blijft aan als minderheidsaandeelhouder en haar zoon Nick blijft werkzaam voor Koeka. Het merk ziet groeikansen in omringende landen, met name expansie in Duitsland is een belangrijk agendapunt voor 2023. Koeka heeft ruim 500 fysieke verkooppunten in Europa. Nederlands MerkGoed is tevens eigenaar van onder meer Orangebag, Mistral, Nomad en Maison365.

Ondernemers: bereikbaarheid van steden en parkeren in binnenstad uitdaging

Ondernemers zien volgens onderzoek van ANWB Zakelijk grote uitdagingen in mobiliteit. De betaalbaarheid van brandstof zien zij als een probleem, maar ook de bereikbaarheid van de steden en het parkeren in de binnenstad vormen een grote uitdaging. De laatste twee staan op een gedeelde derde plaats. Het parkeren in binnensteden wordt als steeds drukker en duur ervaren. Zo zijn dit jaar in veel plaatsen de parkeertarieven verhoogd, waaronder in Amsterdam, Rotterdam, Breda, Haarlem en Den Bosch. Naast de gestegen kosten is het vaak lastig een beschikbare parkeerplaats te vinden. Ook blijkt uit het onderzoek van ANWB Zakelijk dat ondernemers met bedrijfsbussen vaak aanlopen tegen de tijdzones, waar je vaak maximaal twee of drie uur mag parkeren.