TOP

Bijenkorf stopt met verkoop Mexx

Mexx wordt niet langer verkocht bij de Bijenkorf. De kleding is volgens hoofd inkoop Edo Beukema te gewoontjes en past niet meer bij de luxemerken die Bijenkorf wil. Dit meldt het Parool.

Dit komt hard aan bij het Amsterdamse modemerk. Vorig jaar leed Mexx al aan een miljoenenverlies. De verkoop daalde met twintig procent. Volgens de nieuwe Mexxtopman Thomas Grote, die in oktober als ceo aantrad,  sluiten de ontwerpen niet meer aan op de wensen van de consument. ”De kwaliteit is onder niveau en er bestaat geen duidelijk beeld over de doelgroep, waardoor er continu discussie ontstaat.”

De Bijenkorf is een van de belangrijkste verkooppunten voor Mexx. Het warenhuis was al gestopt met heren- en kinderkleding en vanaf deze zomer hangt er ook geen dameskleding van Mexx meer in het warenhuis.

Mexx verkeert al een lange tijd in zwaar weer. De verkoop aan het Amerikaanse bedrijf Liz Claiborne en het vertrek van oprichter Rattan Chadha spelen een belangrijke rol bij de slechte situatie van de keten. Grote heeft eerder in Textilia gezegd dat met het vetrek van Rattan, Mexx haar wortels is kwijtgeraakt. De nieuwe directies voeren vanaf dat moment een geheel eigen koers, waarbij ze geen rekening hielden met de ontwikkelingen binnen de markt. Ze verloren de concurrenten uit het oog waardoor een juiste prijsstelling en commerciële collectie ontbraken. Grote werkt aan een metamorfose van Mexx die ervoor moet zorgen dat Mexx in 2011 geen verlies meer draait. Huisstijl, logo en winkelconcept worden allemaal anders. Liz Claiborne-directeur William McComb blijft vetrouwen houden in Thomas Grote.