TOP

Bijenkorf opent nieuw duurzaam dc, Feraggio wil internationaal opschalen en kritiek op ‘milieupact’ G7


De Bijenkorf opende afgelopen donderdag zijn nieuwe en duurzame distributiecentrum in Tilburg. Verder: het luxe pumpmerk Feraggio wil internationaal opschalen, ngo’s uiten kritiek op het G7 Fashion Pact en twee derde van de plus size vrouwen shopt liever online dan bij fysieke winkels. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 30 augustus.

Bijenkorf neemt nieuw duurzaam distributiecentrum in gebruik

De Bijenkorf heeft op donderdag 29 augustus zijn nieuwe distributiecentrum in Tilburg geopend. Het pand meet ruim 82.000 vierkante meter en heeft een BREEAM 5-sterrencertificaat (een keurmerk om nieuwbouwprojecten te beoordelen op de duurzaamheidsprestatie, red.), de hoogst haalbare score. Vanuit dit nieuwe distributiecentrum zullen alle online bestellingen naar klanten worden verstuurd en de Bijenkorf-vestigingen worden bevoorraad.

Duurzaamheid was een belangrijke voorwaarde bij de bouw, meldt de Bijenkorf in een persbericht. Op het dak ligt zo’n 17.000 vierkante meter aan zonnepanelen, genoeg om het gebouw en 600 huishoudens van stroom te voorzien. Het pand is energieneutraal. In plaats van gas wordt er gebruik gemaakt van warmtepompen en een WKO-installatie (warmte- en koudeopslag, waarbij bodemenergie wordt gebruikt voor het verwarmen en koelen van gebouwen). Verder beschikt het dc over speciale inpakmachines die dozen op maat snijden, zodat er minder verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. “We zijn trots dat we een nieuw distributiecentrum hebben waarin duurzaamheid en de medewerker centraal staan”, zegt directeur multichannel Pieter Heij. “Het is een fijne plek om te werken en onze klanten de beste service te bieden.”

1DistributiecentrumdeBijenkorf

Kritiek op het G7 Fashionpact: ‘Geen concrete afspraken rondom arbeidsomstandigheden’

Stichtingen CNV Internationaal, de Fair Wear Foundation en Mondiaal FNV hebben kritiek geuit op het G7 Fashion Pact. Dit is een overeenkomst tussen 32 vooraanstaande mode- en sportbedrijven, die samen 150 kledingmerken vertegenwoordigen (o.a. Chanel, H&M, Inditex en Nike), met concrete doelstellingen om de milieu-impact van de mode-industrie aan te pakken. In het pact zijn echter geen afspraken opgenomen om het leven van de kledingarbeiders te verbeteren. Daar wringt volgens CNV Internationaal-voorzitter Arend van Wijngaarden de schoen. “De mode-industrie zal haar doel om echt duurzaam te zijn voor milieu en mensen niet bereiken, tenzij werknemers hun werk veilig kunnen doen en schendingen zoals buitensporige overuren, onveilige arbeidsomstandigheden en te lage lonen kunnen worden aangepakt via vakbonden of andere organisaties die werknemers vertegenwoordigen.”

Feraggio start met b2b-verkoop en rolt internationale strategie uit

Het luxe pumpmerk Feraggio is vier jaar na de oprichting klaar op internationaal op te schalen. Dat vertelt oprichter Juliette de Vries in een interview met Schoenvisie. Feraggio verkoopt slechts één product, een pump met twee hakhoogten en diverse kleuren. Het model onderscheidt zich volgens De Vries zich van andere hakken door het draagcomfort, gecombineerd met een stijlvol en makkelijk te combineren design.

Feraggio is begonnen als online b2c-merk, maar is daarnaast recent begonnen met de verkoop aan retailers in Nederland. In Duitsland en Italië heeft het merk lokale agenten in de arm genomen, voor de Verenigde Staten en het Midden-Oosten wordt gezocht naar distributeurs. Volgens De Vries is Feraggio makkelijk schaalbaar. “Nederland was onze proefmarkt. Als we succesvol worden in een land waar bijna alle vrouwen op sneakers lopen, zo redeneerden we, ‘we can make it anywhere’. Ons concept heeft zichzelf bewezen. Nu zijn we klaar om op te schalen en grote stappen te zetten in het buitenland. De ambitie is om van Feraggio een wereldmerk te maken.”

Moederbedrijf Burkely viert 75-jarig bestaan

Horsten Lederwaren, het moederbedrijf van tassenmerk Burkely, bestaat 75 jaar. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Ondernemer Antoon Horsten richtte het bedrijf in 1944 op. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer, kleinzoon Preben Horsten. Hij nam de leiding begin vorig jaar van zijn vader Cees over. Burkely viert het jubileum op 5 september a.s. met een eigen festival op Experience Island in Loon op Zand, dat alleen op uitnodiging toegankelijk is. Tijdens het evenement wordt een speciale Birthday-collectie gelanceerd (foto), die in gelimiteerde oplage wordt uitgebracht.

BURKELY-BIRTHDAY-LOGO-14

Twee derde plus size vrouwen shopt liefst online

Twee derde van de plus size vrouwen shopt liever niet bij stenen winkels maar online, omdat fysieke winkel(keten)s vaak geen leuke kleding in hun maat aanbieden. Dat meldt Fashion Network op basis van een onderzoek onder 1150 Britse vrouwen met maat 44 of groter. Het onderzoek is uitgevoerd door beenmodemerk Snag. Meer dan de helft van de respondenten vindt de paskamers onaangenaam en driekwart gaf aan wel eens in tranen te zijn uitgebarsten tijdens het winkelen. De vrouwen beoordeelden een aantal grote ketens op hun ‘maatinclusiviteit’. Asos en Sainsbury’s kregen de beste scores, retailers als Gap, Primark, Topshop en Zara scoorden het laagst.

Volgens Rachel Watson, chief brand officier bij Snag, worden ‘maatinclusieve’ collecties door steeds meer retailers aangeboden, maar dan vooral online. “De mode-industrie heeft nog een lange weg te gaan als het gaat om inclusiviteit en het accepteren van alle lichaamstypen en maten.”

Beeld: Bijenkorf, Burkely