• No products in the cart.
TOP

Gratis workshop voor retailers over duurzaamheid, Forever 21 waarschijnlijk op de fles, Hudson’s Bay verkoopt Lord & Taylor


De Amerikaanse kledingketen Forever 21 stevent af op een faillissement, Hudson’s Bay verkoopt Lord & Taylor en consultancybedrijf Cube Retail organiseert een gratis workshop over duurzaamheid voor retailers. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 29 augustus.

Forever 21 stevent af op een bankroet

De Amerikaanse kledingketen Forever 21 gaat mogelijk faillissement aanvragen, meldt NU.nl. Het kledingconcern zou volgens persbureau Bloomberg kampen met een kapitaaltekort en er is weinig zicht op verbetering.

Volgens bronnen van Bloomberg is de kledingketen in gesprek voor extra financiering en is er een team van adviseurs aan de slag om te helpen schulden te herstructureren. Maar de onderhandelingen met mogelijke geldschieters zouden zijn vastgelopen. Een faillissementsaanvraag zou het bedrijf helpen om onrendabele winkels af te stoten en zo het bedrijf te herkapitaliseren.

Forever21 heeft één winkel in Nederland, in Rotterdam. Forever 21 werd opgericht in 1984 en heeft achthonderd winkels in de Verenigde Staten, Europa, Azië en Latijns-Amerika.

Gratis workshop over duurzaamheid

Consultancybedrijf Cube Retail organiseert op 10 september een gratis workshop voor winkeleigenaren over duurzaamheid in Den Haag. Tijdens de dag wordt ingegaan op wat duurzaamheid precies is en wat precies een duurzaam businessmodel is voor de moderetailer. Er wordt verteld waar de kansen liggen die verder gaan dan inkoop. Aan het einde van het programma vindt er een workshop plaats waarbij deelnemers aan de slag gaan met een thema onder leiding van een coach.

Naast het team van Cube Retail – bestaande uit Marjolein Mesman, Rosalinde Dijkman, Berna Hoonhout en Esther Rouhard – zijn Filip Otten (docent en cluster manager van TMO) en Suzan Jacobs (o.m. circular fashion expert) aanwezig. De dag begint duurt van 10:00 uur tot 18:00 uur.

Investeerder Martijn Rozenboom betaalde 1,1 miljoen voor Dungelmann

Martijn Rozenboom, de nieuwe eigenaar van de Dungelmann-groep, heeft ruim 1,1 miljoen euro voor de schoenenketen betaald, meldt vakblad Schoenvisie. Momenteel wordt onderzocht hoeveel winkels van Dungelmann een doorstart kunnen maken. Het voortbestaan van Hermans Schoenen, onderdeel van Dungelmann, is inmiddels bevestigd.

Uit het eerste faillissementsverslag blijkt dat de voorraad, met een inkoopwaarde van ruim 3,2 miljoen euro (exclusief btw), is overgenomen voor €916.167,-. Rozenboom betaalde €135.000,- voor de goodwill, waaronder de handelsnamen, domeinnamen en IE-rechten. Een deel van dit bedrag (€35.000,-) is op een aparte faillissementsrekening gezet. De curator is met Rozenboom overeengekomen dat hij dit bedrag krijgt teruggestort, mits hij op 1 januari 2020 minimaal zes Dungelmann-winkels exploiteert en het daarmee corresponderende aantal voormalige medewerkers (terug) in dienst heeft. Zo niet, dan wordt het bedrag nog toegevoegd aan het boedelarchief. De inventaris en bedrijfsauto zijn respectievelijk voor €58.850,- en €6.150,- overgenomen.

Hudson’s Bay verkoopt Lord & Taylor

Hudson’s Bay Company (HBC) verkoopt warenhuisformule Lord & Taylor aan het kledingverhuurbedrijf Le Tote. Hudson’s Bay blijft voor 25 procent eigenaar van het warenhuis en neemt met twee mensen plaats in het bestuur ervan. Dat meldt Retailtrends.

Le Tote – dat deze overname feestelijk aankondigt op zijn eigen website – betaalt 99,5 miljoen Canadese dollar (omgerekend 67,5 miljoen euro) voor Lord & Taylor. Na twee jaar betaalt HBC nog eens 33,2 miljoen Canadese dollar (22,5 miljoen euro). Van de 43 Lord & Taylor-winkels gaat Le Tote er 38 exploiteren en vijf sluiten. Met de verkoop van Lord &Taylor wil HBC de bedrijfsresultaten te verbeteren. Eerder verkocht het Canadese moederbedrijf al de Europese tak van Hudson’s Bay aan het Oostenrijkse bedrijf Signa, de eigenaar van Galeria Karstadt Kaufhof. Het is niet de laatste stap om het noodlijdende bedrijf vlot te trekken; er liggen ook plannen om HBC van de beurs te halen.

G-Star brengt opnieuw een kledinglijn met Max Verstappen op de markt

Coureur Max Verstappen en kledingmerk G-Star hebben hun derde kledinglijn gelanceerd. De collectie heet ‘MAXRAW III’ en bestaat uit een herfst- en wintercollectie, zo staat te lezen op de website F1MAXimaal. De kledinglijn bestaat uit jeans, T-shirts, coats, bomberjacks, sweaters, caps en een beanie. Voor de elleboogstukken in de jassen is er gebruik gemaakt van een speciale 3D-techniek die zorgt voor meer draagcomfort.