TOP

Beyoncé en Adidas uit elkaar, Galeria Karstadt gered, tentoonstelling Workwear geopend

Adidas stopt de samenwerking met Beyoncé vanwege tegenvallende verkoopcijfers en creatieve meningsverschillen. De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof is gered nu schuldeisers hebben ingestemd met het reddingsplan. En bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam is afgelopen weekend de tentoonstelling Workwear geopend. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 28 maart 2023.

Beeld: Het Nieuwe Instituut

The Next Closet verlengt samenwerking met Batavia Stad

Batavia Stad Fashion Outlet en The Next Closet gaan dit jaar structureel samenwerken. Ieder laatste weekend van de maand opent designer vintageplatform The Next Closet een pop-up store in het outletcenter. Iedere maand wordt aandacht gegeven aan luxe designermerken zoals Louis Vuitton, Isabel Marant, Daily Paper en Ganni. Ook worden items verkocht van wisselende BN’ers en influencers. Met deze samenwerking geeft Batavia Stad verder invulling aan het duurzame initiatief RE.love. “Het doel is om pre-loved net zo aantrekkelijk te maken als nieuw”, zegt Olivier van Veen, Marketing Director van Batavia Stad. “We willen laten zien dat kleding met een tweede leven een mooie aanvulling kan zijn op nieuwe collecties en bovendien een duurzame impact heeft. Met de structurele samenwerking met The Next Closet zorgen we voor mooie pre-loved premium fashion, passend bij de uitstraling van het center.”

Beyoncé en Adidas stoppen samenwerking

Adidas stopt de samenwerking met Beyoncé. De verkoopcijfers van haar kledinglijn vallen tegen en er zou ook sprake zijn van creatieve meningsverschillen tussen de zangeres en het sportmerk. Dat melden verschillende media, waaronder nu.nl. Adidas werkte sinds 2018 samen met de zangers onder de naam Adidas x Ivy Park. Het contract tussen beide partijen zou later dit jaar aflopen en begin dit jaar werd nog een nieuwe kledingcollectie gelanceerd. Volgens Amerikaanse media is er onenigheid over de creatieve ideeën en spelen ook de tegenvallende verkoopcijfers in 2022 een rol bij het direct stoppen van de samenwerking. Volgens bronnen moest de kledinglijn van Beyoncé vorig jaar 250 miljoen dollar opleveren, maar was het uiteindelijke resultaat ‘slechts’ 40 miljoen dollar.

Galeria Karstadt Kaufhof voorlopig gered

De Duitse warenhuisketen Galeria Karstadt Kaufhof is voorlopig gered. Leveranciers, verhuurders en andere schuldeisers hebben ingestemd met het reddingsplan, waarbij ze voor maar dan een miljard euro kwijtschelden. Volgens de curator zou het afwijzen van het plan catastrofale gevolgen hebben gehad voor het concern en was sluiting van alle winkels onvermijdelijk geweest. Dat meldt Retailtrends. Galeria sluit nu 47 van de 129 winkels. Ruim 4.000 medewerkers verliezen daarbij hun baan. Tijdens de coronacrisis sloot het concern al zo’n veertig winkels en scholden schuldeisers ook al voor miljarden aan vorderingen kwijt. De lening van 680 miljoen euro van de Duitse overheid die het warenhuisconcern toen kreeg moet nog wel worden terugbetaald.

Campagne rond kinderarbeid in katoenteelt

Fairtrade Nederland lanceert de Kidworks-campagne om aandacht te vragen voor kinderarbeid in de katoenteelt. Omdat katoenboeren onvoldoende betaald krijgen voor het katoen moeten ze vaak de hulp van hun kinderen inschakelen om meer inkomen te genereren. Doordat kinderen dan niet naar school kunnen is kinderarbeid niet alleen het gevolg van armoede, maar wordt het ook de oorzaak ervan. Met onder andere betere betalingen en het creëren van bewustwording onder boeren zet Fairtrade zich in om kinderarbeid te voorkomen en tegen te gaan. Met de Kidworks-campagne wil Fairtrade Nederland mensen laten nadenken over de impact van kinderarbeid en waarom we dit in Nederland niet normaal vinden, maar aan de andere kant van de wereld wel accepteren.

Daarbij werd ook onderzoek gedaan onder ruim duizend Nederlanders naar hun visie op kinderarbeid. Ruim de helft (56%) let er niet op of het merk een beleid voert tegen kinderarbeid, wel geeft tweederde (67%) aan eerder kleding te willen dragen van een merk dat zich inzet om kinderarbeid tegen te gaan. Consumenten staan er bovendien welwillend tegenover om meer te betalen voor producten die gemaakt zijn van duurzaam en eerlijk geproduceerd katoen; slechts 12 procent zou daar niet toe bereid zijn. Tenslotte is drie op de vier (76%) van mening dat bedrijven consumenten actief zouden moeten informeren over de herkomst van het door hun gebruikte katoen en de omstandigheden waarin het geproduceerd is.

Tentoonstelling Workwear geopend bij het Nieuwe Instituut

Bij het Nieuwe Instituut in Rotterdam is afgelopen weekend de tentoonstelling Workwear geopend. Curator Eldina Begic selecteerde voor de tentoonstelling tientallen vintage klassiekers, actuele looks en futuristische experimenten rond workwear van over de hele wereld. Ook maakten twee Rotterdammers speciaal voor de tentoonstelling nieuwe werken, waarmee zij de toekomst van werkkleding verkennen. Ontwerper Sam Cruden van custom jeans-merk C.Cruden maakte een installatie waarin de levenscyclus van jeans centraal staat. Spoken word-artiest Elten Kiene schreef in het kader van deze tentoonstelling een workwear manifesto, die hij voordraagt op een videoscherm.

Voor de feestelijke opening op zaterdagavond toverde het Nieuwe Instituut de arcade achter het gebouw om tot een enorme catwalk. Hier vond voor zo’n driehonderd bezoekers de modeshow Wearwork plaats, die ontwerper Ninamounah voor de gelegenheid samenstelde. Opkomende labels als Schepers Bosman, Das Leben am Haverkamp en Camiel Fortgens ontwierpen speciaal voor de modeshow een aantal eigen interpretaties van workwear. De tentoonstelling Workwear is tot 10 september 2023 te bezoeken in Gallery 2 van het Nieuwe Instituut in Rotterdam.

Beeld: Het Nieuwe Instituut