TOP

Bestverkocht bij Ninke in Den Bosch

Ook zo benieuwd wat momenteel bij andere vrouwenmoderetailers het best verkoopt? Deze maand belden we met Ninke Peijs van Ninke fashion & style in Den Bosch. “Mijn vaste klanten komen altijd vroeg in het seizoen.”

Welk item is momenteel jullie bestseller?

Ninke Peijs, eigenaar van Ninke in Den Bosch: “Eigenlijk is het een heel thema. Van Strenesse hebben we rokken, bloesjes, broeken en colberts in een witte stretchkatoen met gekleurde bloem- en vogeltjes print. Dat thema is heel hard gegaan en inmiddels bijna helemaal uitverkocht. Terwijl het vrij zomers is. Maar het ziet er heel fris en vernieuwend uit en dat slaat goed aan. Het leuke is ook dat iedere klant deze items in een andere combinatie koopt. Sommige kochten het pak met de broek en het colbert en anderen combineerden de losse stuks met andere items. Alle kleuren uit de print komen in de rest van onze collectie terug, dus je kunt allerlei sets maken.”

Wat verkoopt er minder goed?

“Wat nog niet zo goed loopt zijn de kleurrijke zijden zomerjurkjes. Daar is het waarschijnlijk nog niet warm genoeg voor geweest. Pas als het warmer wordt, worden mensen geprikkeld om dat soort frivole items te kopen. Dat komt nog wel, daar heb ik vertrouwen in.”

Welk merk verkoop je het best?

“Momenteel is dat Peserico, een Italiaanse merk dat ik sinds enkele jaren in de winkel heb. Het is een luxere casual collectie met mooie stoffen, een goede pasvorm en leuke details. Het jongere zusje Cappellini heb ik dit seizoen voor het eerst in de winkel. Dat komt uit hetzelfde bedrijf en richt zich op een iets jongere doelgroep. Ook op de jurkjes van Nathalie Vleeschouwer wordt altijd goed gereageerd. Ze zijn makkelijk draagbaar, hebben leuke printjes en je kunt ze in de wasmachine doen. Bovendien zijn ze goed geprijsd (vanaf €119,-). Voor onze winkel is dat het instapmerk.”

Strenesse_broek_Peserico_blouse Strenesse_PaulSmith_Peserico

Wat vind je van het seizoen tot nu toe?

“Het gaat al goed, ik loop voor op vorig jaar. Het is soms lastig te zeggen waar dat mee te maken heeft. Mijn vaste klanten komen altijd vroeg in het seizoen. Daarnaast probeer ik mensen te blijven prikkelen. Een deel van mijn collectie laat ik fotograferen door een fotograaf en met die beelden doe ik veel op Instagram, Facebook en in de nieuwsbrieven. Dat werkt. Mensen komen binnen voor een T-shirt dat ze op Instagram hebben gezien en lopen met wat anders de deur uit. Ik werk ook veel één op één. Sommige klanten willen bijvoorbeeld dat ik ze mail als ik iets geschikts voor ze binnenkrijg.”

Krijg je nog collecties binnen of ga je bijkopen?

“In principe heb ik nu alles binnen. Eind juni krijg ik alweer nieuwe collecties geleverd. In het hogere segment wordt er vaak met één of twee collecties per seizoen gewerkt en is het soms lastig om in het seizoen bij te bestellen. Gelukkig komt ik goed uit met alles wat ik heb ingekocht.”

Heb je nieuwe merken dit seizoen?

“Naast Cappelini hebben we Little Trophy nieuw, een shawlmerk van een Nederlandse ontwerpster. Ninke is de eerste winkel die ze verkoopt. De shawls worden in Nederland gemaakt van mooie natuurlijke materialen als zijde en kosten tussen €199,- en €299,-. Achter iedere sjaal zit een verhaal en ze zijn mooi verpakt in een doosje, met een kaartje over hoe je de sjaal kunt dragen. Ik ben van de details, dus dit concept matcht erg met mijn winkel. De shawls zijn net binnen en kondig ik aan in de nieuwsbrief van deze week. Dus ik kan over de verkoop nog niet zoveel zeggen.”

Hoe loopt de online verkoop?

“We hebben bewust geen webshop, maar ik heb op mijn website wel een lookbook met foto’s die ik zelf laat maken met een fotograaf, visagist en modellen. Naar vaste klanten stuur ik wel eens wat op als ze iets uit het lookbook willen hebben. Dat zie ik als een extra service. Maar een webshop komt er niet. Dat is een andere tak van sport. Ik vind het leuk om mensen te adviseren. Met een webshop heb je dat niet. Ik ga per 1 augustus wel een winkel overnemen in Venlo, die ook in het hogere segment zit en voor een deel dezelfde merken voert. Dat is een hele leuke nieuwe uitdaging.”

Facts

Winkel: Ninke fashion & style

Adres: Verwersstraat 60 in ‘s Hertogenbosch

Open sinds: 2006

Oppervlakte: 90 vierkante meter

Personeel: geen

Doelgroep: de 40+ vrouw, zowel de economische zelfstandige op zoek naar representatieve kleding voor werk en vrije tijd als de niet (meer) werkende op zoek naar casual mode.

Merken: Cappellini, Max Mara, Nathalie Vleeschouwer, Paul Smith, People of Shibuya, Peserico, Spijkers & Spijkers, Strenesse.