TOP

Labfresh belooft een nieuwe generatie mannenkleding

Sinds 2016 werkt Kasper Brandi Petersen (32), voormalig eigenaar en oprichter van The Cloakroom, samen met partner Lotte Vink (30) aan een nieuw concept: LABFRESH. LABFRESH belooft een nieuwe generatie mannenmode die minder vatbaar is voor vlekken, geur en kreuken. Minder gedoe dus. En duurzaam, want je hebt minder kleding nodig en je hoeft minder te wassen.

Labfresh wordt goed ontvangen. Het was een ongekende hit op Kickstarter; binnen een maand werd € 150.000,- aan pre-orders opgehaald. De recensies van klanten zijn lovend en de overhemden worden inmiddels in 42 landen verkocht. Dat smaakt naar meer en dus start deze maand een nieuwe crowdfundcampagne op Kickstarter om ook t-shirts aan de man te brengen. Tijd voor meer details. Kasper Brandi Petersen praat ons bij.

Hoe is het idee voor Labfresh ontstaan?

“Na de verkoop van The Cloakroom door het Duitse Modomoto in 2016 bedachten Lotte (voorheen styliste bij The Cloakroom) en ik ons dat mannen – behalve op winkelen – al helemaal niet zitten te wachten op het schoonmaken en vervangen van kleren. Bovendien wisten we wat een crime het is om te moeten werken en reizen in een overhemd dat kreukt, zweet en vlekt. Vanuit die gedachte zijn we ons gaan verdiepen in technologieën voor onderhoudsarme kleding.”

Over wat voor soort technologieën heb je het dan?

“Het gaat om technieken die al langer worden toegepast in de sportwereld en het leger bijvoorbeeld, maar die in de traditionele mannenmode niet aan bod komen. We hebben dus niks nieuws ontwikkeld, maar zijn research gaan doen, online en fysiek. Uiteindelijk hebben we verschillende technieken gecombineerd, die de eigenschappen bieden die wij zoeken voor onze kleding. De stof bestaat overigens voor 98 procent uit katoen en twee procent elastan. De onderscheidende technieken zijn op moleculair niveau in de stof verwerkt, nog voordat deze geweven wordt.”

Hoe werkt het?

“De behandelde katoenvezels blokkeren alle vloeistoffen – zelfs rode wijn en tomatensoep – zodat vlekken gemakkelijk kunnen worden afgespoeld en je overhemd droog en schoon blijft. Het materiaal is bovendien geurafstotend, dus er ontstaan geen vervelende zweetgeurtjes. Al met al komt het erop neer dat je je overhemd veel langer kunt dragen zonder je zorgen te maken over smoezelige vlekken of nare geurtjes.”

Wat is de doelgroep?

“Mannen die op zoek zijn naar kleding die fijn draagt, een perfecte pasvorm heeft en minder vaak vervangen en gewassen hoeft te worden. Zakenmannen liggen voor de hand, omdat die dagelijks een overhemd dragen en zich daar goed en gemakkelijk in willen voelen zonder bijkomende zorgen. En een overhemd van Labfresh maakt op zakenreis het verschil tussen handbagage of bagage inchecken.”

Hoe ziet jullie collectie eruit?

”Vooralsnog verkopen we sokken en overhemden in twee modellen, het klassieke model en de casual Oxford. Eind deze maand gaan we van start met een nieuwe campagne om ook t-shirts aan onze collectie toe te voegen.”

Wat is de prijs?

“Voor onze hemden varieert de prijs van €99,- tot € 119,-. Dat is niet weinig, maar je hebt uiteindelijk natuurlijk veel minder kleding nodig.”

Wat is het verdienmodel?

“De technologie is onze grootste kostenpost, die verklaart ook de hoogte van de prijs. Ik denk dat dit ook verklaart waarom grotere partijen hier nog niet mee gekomen zijn. Daarbij is deze wijze van ondernemen economisch gezien natuurlijk veel minder interessant. Het idee is dat de consument met circa twee overhemden en drie shirts jarenlang vooruit kan. Daar verdien je natuurlijk een stuk minder aan dan aan een fast consumer. Voor ons draait deze onderneming echter niet alleen om geld. We willen een goed product neerzetten, waarmee we de verspilling door fast fashion een halt kunnen toeroepen. Bovendien produceren we niet in lage lonen landen. Dat telt ook mee. We willen een goed en verantwoord product neerzetten en daarmee op onze wijze het verschil maken.”

Waarom is duurzaamheid zo belangrijk?

“Fast fashion is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Mensen van onze leeftijd kopen om de haverklap nieuwe spullen en zijn er na vijf keer dragen gerust klaar mee. Dat is zo onnodig en zonde. We willen daar echt verandering in brengen door kleren te brengen die bij wijze van spreken een leven lang meegaan.”

Komt er nog een fysieke winkel?

Voorlopig verkopen we alleen online, direct aan de consument. Qua marge is er ook nog geen ruimte om ons product in de winkel neer te leggen. Wel hebben we een pop up store in de Negen straatjes in Amsterdam en we zijn van plan de komende tijd te experimenteren met andere locaties. Zodra we de data uit die experimenten naast elkaar kunnen leggen, gaan we ons beraden op volgende stappen.”