TOP

Bestseller Vrouwenmode: Vandaan Fashion *

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Diana den Besten, eigenaar van vrouwenmodezaak Vandaan Fashion in Zaltbommel: “Wijde bloesjes verkopen nu goed.”

Diana den Besten, eigenaar Vandaan Fashion in Zaltbommel: “Ik zit nu midden in de sale maar je merkt toch dat de klant nu weer meer gericht is op de nieuwe collectie. De bloesjes van Bellerose (€ 109,-) doen het heel erg goed. Bloesjes lopen überhaupt wel goed maar dan wel het liefst zonder kraag. Ook de jurkjes van Bellerose (€ 150,-) vliegen de deur uit. Het merk heeft stofjes en prints die goed aanslaan maar de klant valt vooral op de details. De kleding is nonchalant maar toch gekleed.”

“Daarnaast verkopen de bloesjes van Humanoid ook erg goed (154,-). Het heeft geen kraagje, heeft wel een mouwtje en valt wijd. Wijd is nu ook wel wat goed verkoopt. Het zijn de snit en de stoffen, wat Humanoid speciaal maakt. Voor onze klant (30 tot 60-jarige vrouwen) is dit een prachtig merk. Iedere keer verrassen ze met eenvoud, wat eigenlijk helemaal niet eenvoudig is. Het is ook leuk dat je er twee stijlen mee op kan. Je kan het hip en nonchalant dragen, maar ook heel gekleed en zakelijk. Dat maakt het toegankelijk.”

“Twee andere items die de deur uit vliegen zijn de T-shirts van American Vintage (€ 49,-) en de 100 % linnen tops van Ruby Tuesday (€ 80,-).”

Toegevoegd

“Ik heb nu voor het eerste seizoen Leon & Harper in de collectie. Ik heb bijna geen prints in de winkel hangen maar Leon & Harper heeft vaak een leuke twist, zoals een gekke sweater met een ananas. Daarnaast hebben we nu ook voor het tweede seizoen Le Mont Saint Michel hangen, een mooi, klassiek en tijdloos merk. Het is heel degelijk maar oersterk met prachtige materialen.”

Minder

Ik verkoop al vijf jaar klompjes maar de laatste tijd valt de verkoop erg tegen. Ik denk dat mijn klant op zoek is naar iets anders. De verkoop van veterschoenen van het merk Moma loopt op dit moment goed. Daarnaast gingen de colberts en jassen ook minder. Klanten zijn veel kritischer voor het kopen van een jas, er hangt de laatste tijd een enorme eisenpakket aan een jas.”

Kritische klanten

Ik zit al 25 jaar in het vak – voorheen had ik een winkel in Den Bosch – maar de laatste jaren is er een behoorlijke verandering te zien in het klantengedrag. De klant koopt nu veel bewuster en kan veel te weten te komen via het internet. Daarom koop ik alleen maar kleding in waar ik 100 procent achter sta. Merken die mooie materialen gebruiken en een goede pasvorm hebben.”

Verantwoorde kleding

“Ik probeer zo veel mogelijk verantwoorde kleding in de winkel te hebben hangen. De uitdaging is om ook de klant daarover te vertellen in de hoop dat zij daardoor bewuster gaan kopen. Ik wil geen Bangladesh-taferelen. We halen het wel uit ons hoofd om een plofkip te kopen en daar moeten we in de kleding ook naartoe gaan.”

Vijf jaar Vandaan

“Afgelopen februari heb ik een ontzettend leuk evenement georganiseerd omdat ik vijf jaar bestond. Ik heb alle leveranciers, een aantal klanten en een aantal ateliers uit de buurt gevraagd of ze een Barbie willen aankleden. Die dertig Barbies heb ik neergezet in een expositie, waarna mensen een maand lang erop konden bieden. Ik heb in totaal € 600 opgehaald en dat bedrag heb ik aan een naaiatelier in Zaltbommel geschonken – een opleidingsplek voor mensen die slecht aan een baan kunnen komen.”

Vandaan Fashion

Tolstraat 4B
5301 AX Zaltbommel
0418-510280
info@vandaanfashion.nl