TOP

Bestseller Vrouwenmode: She Damesmode [interview]*

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Karin Mauriks, eigenaar van vrouwenmodewinkel She Damesmode in Schijndel. “Tramontana is veruit mijn best verkopende merk.”

Karin Mauriks, eigenaar van vrouwenmodewinkel She Damesmode in Schijndel: “Tramontana is veruit mijn best verkopende merk. Ze zitten qua prijs erg goed, daarnaast ben ik mij gaan focussen op grotere maten en dit merk gaat tot XXXL. Dat zie je niet vaak en als een merk wel grotere maten verkoopt, dan valt het vaak alsnog klein. Bij Tramontana niet, het is een super merk.”

“De capri broeken van Para Mi lopen ook goed. Het is mijn beste broekenmerk, dat gaat hier als een speer. Ik heb het merk nu zolang als dat ik besta en ook dit merk heeft grote maten, tot 48. Bij direct leveren koop ik vaak de blousons in van Mascha. Die zijn € 59,95 per stuk en dat is haast uitdelen. Ik verkoop aan een tussenleeftijd vanaf 25 jaar, dus niet voor de jeugd  of de klassiekers. Dat zijn toch dames met een maatje meer dus dan is een blouson fijn om te dragen, dat past iedere vrouw. Ik kan daarnaast ook goed overleggen met het merk.”

Minder

“Het gaat bij mij steeds minder met Expresso. Dat is al een paar seizoenen zo omdat ze de pasvorm hebben veranderd in wat rechter en wijder. Per artikel wordt het nu ook vijf euro inkoop duurder en dan betaal je voor een mouwloos topje zeventig á tachtig euro en dat vind ik te gek, dan is het geen middensegment meer. Maar ik wil het nog niet weg doen, ik heb er toch klanten voor maar er blijft wel veel van hangen.”

“Het merk Rozes of Avalon blijft ook erg achter. Die heeft een thema met panterprint en oranje wat niet loopt. Maar het thema wil je wel volledig kopen omdat je wel het kleurbeeld wil hebben maar daardoor wordt een deel ook niet verkocht. Rozes of Avalon is ook ineens alles aan het omgooien. Van mij mag je veranderen maar doe geen gekke veranderingen, ze moeten meer bij hun eigen ding blijven.”

Toegevoegde merken

“Ik heb niet echt veel merken toegevoegd want ik ben best vast qua merken. Ik heb wel voor direct leveren het merkje On Top erbij, dat gaat ook goed. Het zijn blouseachtige topjes van mooie stofjes die vrouwelijk en toch hip zijn.”

Losse verkoop

“Levering direct vind ik prima, maar niet de losse inkoop zoals bijvoorbeeld collecties die je bij het confectiecentrum koopt. Het is mooi spul maar ze leveren niet altijd wanneer ze zeggen dat ze zullen leveren en het hangt meestal ook overal in andere winkels. Met prijzen is het ook een gedoe want de een heeft het voor een paar euro goedkoper dan de ander. Ik had wel meerdere van dat soort merken hier hangen maar ik vind het toch niet zo prettig. Daarom ben ik meer gaan inkopen op voororder, dan maar meer risico. Ik ben van mening dat je beter aan voororder kan doen omdat je dan een duidelijker beeld voor de klant kan neerzetten.”

Klanten

“Ik heb een hoop trouwe klanten die ook een gunfactor voor mij hebben. Ik vind dat je er zelf als eigenaar iedere dag moet staan, klantbinding is erg belangrijk en het kopje koffie erbij. Met de opruimingstijden komen er ook wel meer vreemde mensen maar de vaste klanten zijn niet gevoelig voor aanbiedingen. Ik vind dat ze de seizoenen daarvoor ook meer moeten gaan opschuiven. Tegen de tijd dat het mooi weer is, zijn de zomerjurkjes alweer in de aanbieding.”

Reclame

“Modelinge reclame is de belangrijkste reclame die er is. Ik organiseer ook speciale avonden met twintig procent korting op de nieuwe collectie, waarbij een lekker hapje en een wijntje geserveerd wordt. Je moet tijd en geld investeren om de klanten terug te laten komen. We organiseren ieder jaar ook modeshows in de straat maar zelfs in zo een kleine straat krijg je niet altijd alle ondernemers mee.”