TOP

Bestseller Hombre mannenmode in Amsterdam: de Yeezy Boost *

Als één van de weinige winkels in Nederland mag Hombre mannenmode in Amsterdam de Yeezy-collectie van Adidas en Kanye West verkopen. Hoe ga je als winkel om met zo'n hype-product?

Op zaterdag 22 augustus was het zo ver: de tweede release van de Yeezy Boost 350, de exclusieve sneaker van Adidas en rapper Kanye West. Slechts bij een paar winkels in Nederland was de sneaker verkrijgbaar, in zeer beperkte oplage. Bij Hombre mannenmode, één van de ‘gelukkige’ retailers, lagen de echte fans al op woensdagochtend voor de deur.

Boze vaste klanten

“Niet normaal,” zegt mede-eigenaar Zakaria Karimi over de hype. “We hadden niet alleen die jongens met hun slaapzakken voor de zaak, maar werden ook gek gemaild en gebeld. Van de VS tot Japan: iedereen wilde weten hoe en of ze ‘m konden kopen.” Best lastig, als je vaste klanten hebt en niemand teleur wil stellen. “We koesteren onze vaste klanten en sommige mensen zijn echt een beetje verontwaardigd als we geen uitzondering voor ze kunnen maken. Maar we moeten eerlijk en transparant blijven.”

Intekenlijst

Om het zo eerlijk mogelijk te maken, hanteert Hombre het eeuwenoude principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’, zegt Karimi. “De jongens die op woensdag aan kwamen zetten, konden intekenen op een lijst. Vanaf dat moment moesten ze wel blijven, want anders hadden ze net zo goed hun naam door kunnen bellen. We checkten daarom regelmatig of ze er nog wel zaten.”

Doorverkoop

Voor een volgende keer volgt Karimi waarschijnlijk het voorbeeld van andere verkooppunten, waar met een loting werd gewerkt. “Op die manier heb je zelf geen last van kampeerders voor je deur en is de kans op doorverkoop kleiner. Want de kans dat een liefhebber wint, is net zo groot als iemand die erop wil verdienen.” Het bezitten van de Yeezy Boost is namelijk big business. Terwijl de verkoopprijs 200 euro is, wordt ‘ie online inmiddels voor tussen de 600 en 1000 euro aangeboden. Voor de winkel is het vooral goede publiciteit, zegt Karimi. “Vanwege de beperkte oplage ga je er niet echt op verdienen. Maar voor je naamsbekendheid is het natuurlijk geweldig. Voor je image is dit het mooiste wat je kunt hebben.”

Kledingcollectie Yeezy

Als één van de twee winkels in Amsterdam krijgt Hombre begin oktober ook de Yeezy kledingcollectie. Volgens Karimi is dit het resultaat van de langdurige samenwerking met Adidas voor hun lijn Y-3, met Yohji Yamamoto. “We verkopen Y-3 al jaren, ook toen het minder ging met het merk. Hierdoor hebben we credits opgebouwd.” Op de Yeezy-kledingcollectie, die onder andere bestaat uit een army jacket en sweatpants in luxe uitvoering, verwacht Karimi niet zo’n run als op de sneakers. “De kleding is met prijzen rond de 2000 euro een stuk minder toegankelijk. Er zullen zeker klanten voor zijn, maar ik verwacht geen kampeerders voor de deur.”