TOP

BB Chum hangt overhemden in het Amsterdamse Vondelpark [Interview]*

Als startende ondernemer moet je creatief zijn. Daarom besloot overhemdenmerk BB Chum om tijdens het Amsterdam Light Festival een stunt uit te halen in het Vondelpark.

Wandelaars keken op maandagavond 29 december vreemd op, toen ze voor het oude Filmmuseum in het Amsterdamse Vondelpark opeens verlichte overhemden in een boom zagen hangen. Het was een actie van het overhemdenmerk BB Chum. Eigenaar Martijn Both licht de actie toe.

Hoe kwamen jullie op het idee voor de actie?

“Mijn compagnon Peggy Haullussy en ik liepen over de grachten, waar we met bewondering keken naar de lichtkunstwerken van het Amsterdam Light Festival. ‘Daar zouden wij ook iets mee moeten doen,’ dachten we. Als startende ondernemer heb je immers weinig budget voor marketingacties, dus dan moet je creatief zijn. Het leek ons leuk om een aantal van onze overhemden als lampion te gebruiken en op te hangen. Op de grachten was het lastig om ons idee uit te voeren, dus toen kozen we voor het Vondelpark.”

Mag dat zomaar?

“Nee, we zijn een beetje boefjes geweest. Iemand is maandag 29 december namens ons om 16 uur ’s middags in de grote boom voor het Filmmuseum geklommen en heeft daar de overhemden opgehangen. Ze hebben daar vervolgens de hele avond en nacht gehangen. Uiteraard hebben we er ook een filmpje van gemaakt. De volgende ochtend om 9.00 uur hebben we ze weer laten verwijderen. Ik denk dat de plantsoendienst ook een vakantierooster hanteerde, want we hebben gelukkig geen problemen gekregen.”

Kun je iets meer over BB Chum vertellen?

“We zijn een overhemdenmerk dat sinds 2013 bestaat. Ik werkte hiervoor onder andere als inkoper bij HEMA, Peggy komt echt uit de overhemdenwereld en werkte onder andere bij McGregor en WE. Eigenlijk zijn we het merk begonnen uit onvrede met het huidige aanbod aan overhemden. Als je een kleurrijk of opvallend shirt zocht voor een goede prijs, dan kon je haast nergens terecht. Het was allemaal wit, blauw of gestreept. Onze overhemden zijn bijzonder in prints en details. Bovendien produceren we in zeer kleine oplages van 40 stuks. Je hebt dus altijd een limited edition.”

Waar komt de naam vandaan?

“De twee ‘B’s’ zijn de eerste letters van mijn achternaam en Peggy’s aangetrouwde naam. Chum betekent maatje in het Engels. We vonden het wel een catchy en originele naam.”

Zijn jullie vergelijkbaar met een Opposuits of eerder een Hans Ubbink?

“We zijn zeker geen Opposuits. Hun pakken zijn echt bedoeld voor een feestje of event. Onze overhemden draag je in principe bij allerlei soorten gelegenheden en zijn ze ook goed te combineren  met een colbert. Bovendien werken we met mooie kwaliteitsstoffen en besteden we veel aandacht aan de pasvorm. Inderdaad wel een beetje zoals Hans Ubbink, alleen kosten onze overhemden geen 140 euro, maar 79,95 euro.”

Het feit dat Ubbink ermee is gestopt, is voor jullie dus wel goed nieuws?

“We dachten in eerste instantie wel: jammer dat hij stopt, maar daar komt onze markt aan! Zo ver als hij zijn we nog lang niet, maar het biedt zeker mogelijkheden.”

Verkopen jullie alleen online?

“Voornamelijk wel, maar we staan ook wel eens op events zoals de Sunday Market in Amsterdam. Dat is voor ons leuk en leerzaam, want zo zien we direct hoe klanten op onze overhemden reageren. Vanwege de lage marges vinden retailers het over het algemeen minder interessant, maar we staan wel open voor het verkennen van andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld de verkoop op consignatiebasis of via pop-up stores. Door onze kleine oplages zijn de risico’s voor ons laag en op deze manier voor de ondernemer ook. Wij produceren liever het hele jaar door in kleine oplages, dan twee seizoenen in grote oplages. Het is een nieuwe manier van ondernemen, die volgens ons de toekomst heeft.”