TOP

Basis voor beleving: bodyfashionmannequins

Beleving op de winkelvloer: er is geen expert, retailadviseur of trendwatcher die het woord niet laat vallen als het gaat over het boosten van de verkopen.

Voor lingeriespeciaalzaken introduceerde Hans Boodt de Miss Roísín collectie: zeven mannequins speciaal ontworpen voor het showen van bodyfashion. Hierbij is op de kleinste details gelet, zo is bijvoorbeeld het fiberglas waarvan de mannequins zijn gemaakt extra gestroomlijnd om beschadigingen in stoffen als kant of satijn te voorkomen.

Realistisch eindresultaat
Joosie Wijnen is creative brand coördinator bij Hans Boodt. “Omdat deze modellen echt voor lingerie en swimwear zijn ontworpen was de anatomie nóg belangrijker. Met name de borsten moesten goed in een beha passen, daarnaast zijn de maten aangepast op algemene bodyfashionmaten.” De accenten liggen onder andere op de onderkant van de rug en de hals. “In tegendeel tot een model voor bovenkleding is bij deze bodyfashionmodellen veel meer zichtbaar. Het eindresultaat heeft daarom meer details en is extra realistisch”, aldus Wijnen.

Hoogtes en houdingen
De mannequins zijn beschikbaar in huidskleur met make-up, inclusief glazen voetplaat en touch-up kit. Op korte termijn zijn de poses in een abstracte variant verkrijgbaar. Bij deze collectie is gekozen om te werken in verschillende hoogtes. Wijnen: “Met bodyfashion werk je op tafels en op stoelen. Om die reden hebben we niet alleen staande modellen gebruikt.” Dat was niet zo makkelijk: zonder alle lagen bedekkende kleding kwamen er allerlei details om de hoek kijken. “We moesten de juiste houdingen vinden en de ontwerpen moesten niet ordinair overkomen. Daarnaast moesten ze een andere uitstraling hebben dan onze casual en smart collecties, die meer gericht zijn op jeans en damesmode. Mijn persoonlijke favoriet? Ik denk het model dat over haar schouder heenkijkt en haar beha losknoopt. Die is natuurlijk en herkenbaar.”

Tips voor de specialist
De creatieve specialist van Hans Boodt heeft de nodige tips voor lingeriedetaillisten: “Sta- en zitmodellen zijn goed met elkaar te combineren. En werk met een aantal lagen kleding over elkaar heen, dat hebben we ook met de advertenties geprobeerd. Je kunt op die manier meer showen en het staat rijker dan alleen maar een beha en een broekje. Voeg accessoires toe om het plaatje compleet te maken.” In lingeriepresentaties ziet Wijnen genoeg missers langskomen. “Winkeliers gebruiken een verkeerde maat op de pop, of ze werken niet commercieel genoeg. Victoria’s Secret doet dat goed: de presentatiewisselingen zijn snel en wat je gepresenteerd ziet op de figuren kun je als consument gelijk terugvinden op de winkelvloer. Dat mis ik binnen retail in Nederland.”

Ga naar www.hansboodt.com voor meer informatie.