TOP

B plus fashion: ‘Vianen is wat klanten betreft echt een dorp: als je ze hebt, dan heb je ze’

Bernadine Brouwer opende in december 2015 de deuren van haar winkel B plus fashion in Vianen. Het doel: leuke, betaalbare mode voor de plussize vrouw. “Ik weet als geen ander hoe het is als je in een kledingwinkel komt en je maat is er niet.”

Bijna twee jaar geleden opende Brouwer haar winkel B plus fashion in Vianen. “Ik wist altijd al dat ik voor mezelf wilde beginnen, al droomde ik vroeger van een horecazaak.” De horecazaak kwam er niet: na haar hbo-opleiding Small business & Retailmanagemen ging Brouwer aan de slag bij een zorgverzekeraar als klantadviseur. Na drie jaar kwam de mogelijkheid om een grote maten winkel over te nemen. “Ik wist: het is nu of nooit. Uiteindelijk ging het met die andere zaak op het laatste moment niet door, maar ik bleef ermee bezig. Op de dag dat ik twee jaar geleden te horen kreeg dat ik een vast contract kreeg bij de zorgverzekeraar, kwam ook de mogelijkheid om een winkel in Vianen kon openen. Toen heb ik de sprong in het diepe gewaagd en ben ik voor mezelf begonnen.”

Leegstand

In Vianen vond Brouwer de ideale vestiging voor haar winkel. “Net als zoveel stadjes, kampte het centrum met leegstand. Terwijl het een hele fijne plek is: het is centraal en doet dorpsachtig aan qua sfeer. In de Voorstraat, waar ik ook zit, heb je nog een ‘ouderwetse’ bakker en slager. Gespecialiseerde winkels. Ik dacht: hier pas ik tussen. Het is wat klanten betreft ook echt een dorp, iedereen kent elkaar. Als je ze eenmaal hebt, dan heb je ze: veel van hen komen regelmatig terug.”

Grote maten

In de zaak verkoopt Bernadine Brouwer (29) kleding vanaf maat 42 tot en met 56. “Maar als het nodig is kan ik ook groter bestellen. Met name de maten 46-48 en 50-52 doen het goed. Van de kleinere maten heb ik vaak wat minder hangen. Dat werkt op zich goed: klanten zijn er daardoor juist snel bij als ze iets graag willen.”

Realistische foto’s

Niet alleen in de winkel heeft Brouwer terugkerende klanten, ook online heeft ze een vaste schare trouwe fans. “Ik heb geen webshop, maar ben heel actief op Facebook. Daarmee doe ik heel veel aan naamsbekendheid. Ik plaats iedere dag een bericht als ik open ben. Dat kan van alles zijn: een foto van nieuw binnengekomen kleding, een actie of een aankondiging van een modeshow. Ik let er goed op dat de foto’s die ik plaats realistisch zijn. Foto’s van nieuwe collecties van de merken zelf zijn dat niet altijd. Dan kunnen de vrouwen zich er niet mee identificeren, en dat vind ik juist zo belangrijk. Daarom plaats ik vaak foto’s van mijzelf met de kleding, of bijvoorbeeld van vriendinnen.”

“Daarnaast plaats ik veel in Facebookgroepen voor vollere vrouwen. Degenen die dat bericht liken nodig ik weer uit om mijn pagina te liken. Ik ben er heel actief in. Verder verzend ik ook pakketjes via Facebook. Dat gaat zo goed dat ik erover denk om geen eigen webshop meer te openen – zoals ik eerder wel wilde – maar het gewoon op deze manier te blijven doen.”

Vollere portemonnee

Brouwer verkoopt merken als Junarose, Zhenzi, Studio en Magna. “De prijzen zijn vergelijkbaar met bijvoorbeeld Miss Etam en MS Mode: tussen het lage- en middensegment. Als je wat voller bent, hoeft dat niet te betekenen dat je ook een vollere portemonnee hebt. Ik vind niet dat je meer zou hoeven betalen omdat er toevallig wat meer stof inzit. Ik wil leuke, betaalbare mode voor de vollere vrouw verkopen.”