TOP

Athleisure integreren in je winkel: de tips & tricks

Athleisurewear, mode voor sport en vrije tijd tegelijk, blijft de aandacht trekken. Maar hoe integreer en presenteer je deze sportieve collecties op een aantrekkelijke én (kas)succesvolle manier tussen je modische aanbod? Tips van ervaringsdeskundigen op een rij.

Athleisurewear is volgens Textilia’s Street X Active forecaster Jan Agelink niet zomaar een trend. Volgens Agelink heeft deze ontwikkeling het in zich om een nieuwe modestandaard te worden, vergelijkbaar met casual en klassieke mode. Dit heeft alles te maken met het groeiende bewustzijn van consumenten voor een gezonde levensstijl. En ook internationale analisten zijn overtuigd van de potentie van dit segment. Het Amerikaanse financiële adviesbureau Morgan Stanley houdt rekening met een forse toename van atheisure en activewear: in 2020 is dit segment naar verwachting wereldwijd goed voor maar liefst 74 miljard euro.

Op de diverse modebeurzen zien we al een aantal seizoenen – en ook deze maand weer – verhoogde aandacht voor athleisurewear. En nog steeds komen er nieuwe merken en sublijnen bij op dit gebied. Inmiddels is er dus ruim aanbod naast de bekende grote sportmodelabels die zich eveneens vol overgave op deze tendens storten. Check. Maar hoe komen deze items het best tot hun recht in je modezaak? Kies je voor een apart rek of ga je voor een mix van stijlen?

Allereerst: iedereen kan athleisure- en activewear verkopen

Zolang je dit toespitst op je eigen doelgroep. Zo besteedde Pauw afgelopen najaar op de website aandacht aan athleisure. De retailer lichtte een aantal relaxte, sportieve items uit van de labels uit het bestaande merkenpakket als Brunello Cucinelli, Common Projects, Loro Piana en Aspesi. Daniel Meul, inkoper/manager bij Pauw Mannen legt uit: “Vijf jaar geleden verkochten we geen enkele spijkerbroek met stretch. Nu bijna alles. De consument vraagt om meer beweging in hun kleding. Kijk ook naar de Pitti Uomo. De kortere jasjes en de vesten met ritsjes die de mannen daar dragen zijn een regelrechte verwijzing naar het sportgebeuren.”

Bij Pauw zijn de meer sportieve items inmiddels een vast onderdeel in de winkel. Meul: “De Loro Piana sneakers met witte zolen zijn niet aan te slepen. Net als die van Common Projects.” De inkoper ondervindt geen problemen met het combineren van sportieve en modische items. “Kijk naar de luxe jassen van Kiton, die zijn modieus, maar technisch; want 100 procent wind- en waterdicht. En zo hebben we nog een aantal technische mode-artikelen.” Een ander succesitem dat volgens Meul zowel sportief- als meer formeel gedragen wordt: rugzakken. “Dat is echt een niet meer weg te denken item.”

Reece Individuals 2

Reece Individuals 

In de mix

Ook Bianca Tromp van B.i.a.n.c.a Store in Dongen is enthousiast over athleisurewear. Afgelopen zomer hing voor het eerst de sportfashioncollectie van Reece Individuals in haar zaak. Tromp kiest ervoor de sportieve artikelen te mixen met haar modische aanbod als Alix the Label, Uniform Jeans, Drykorn en Genti. “We selecteren de meest modische items, te sportief past ons niet. De sportleggings met luipaardprint of in een effen kleur combineren op die manier goed met jurkjes van reguliere modemerken. En een soortgelijk kort jasje van scubamateriaal zag ik ook bij modelabels hangen. We hangen de combinaties echt naast elkaar in de rekken en ik merk dat dit goed werkt.”

Omdat de sportmode als pure mode wordt gepresenteerd, legt Tromp aan haar klanten de meerwaarde van deze producten uit. “Dan vertel ik dat ze deze kleding ook kunnen dragen naar yoga of crossfit. Daar reageren mensen altijd erg enthousiast op.” Actieve – bijna dagelijkse – aandacht via Instagram doet de rest. Wat ook helpt: veel klanten in Dongen zijn al bekend met het merk Reece Individuals, doordat het label het plaatselijke hockeyteam sponsort. Tromp: “Jongere meiden zijn blij dat ze naast de sportlijn, die ze bij een sportwinkel vlakbij kopen, nu ook meer fashion items kunnen aanschaffen.”

In een itemrekje

Coen Burgers van Coef in Arnhem en Nijmegen besteedt in zijn winkels eveneens steeds meer aandacht aan athleisure. De retailer verkoopt onder andere de nieuwe modische lijnen van Adidas. “Ik zie dit niet als een modegril, maar meer als een hele nieuwe richting”, verklaart hij. “Je ziet steeds meer merken sportieve en technische aspecten toevoegen. Labels als Stone Island, maar ook streetwearlijnen als Daily Paper, Olaf Hussein, dit is een belangrijke moderichting.”

Volgens Burgers draait deze ontwikkeling juist om de mix van diverse stijlen, zoals sportief en gekleed. Daarom presenteert hij de afgelopen weken in zijn etalage een figuur met een wollen mantel en daaronder een technische hardloopbodywarmer, een pantalon en sneakers. Ook op de winkelvloer en via de digitale nieuwsbrief en de social mediakanalen als Instagram etaleert de ondernemer de stylinginspiratie. Toch kiest hij voor de sportieve kledingstukken op zich voor een ‘itemrekje’, waardoor deze producten naar zijn mening meer in het zicht hangen. Burgers: “Onze medewerkers en de presentaties wijzen klanten vervolgens op de combinatiemogelijkheden.”

 

Samenwerking met personal trainers…

Indirecte – maar zeer effectieve – reclame zijn de personal trainers van een sportschool die worden gekleed door Coef. “Zij dragen de sportkleding in eerste instantie functioneel, maar ze willen er wel cool uitzien”, vertelt Burgers. “Soms lopen ze op zaterdag in die outfits de winkel binnen en zien ze er nog steeds heel goed en modieus uit. En dat is nou precies waar deze hele ontwikkeling om draait.”

Coef Insta

…En met de plaatselijke crossfit

Ook Maggy Hopman van Maggy’s Mode in Bunschoten werkt samen met de plaatselijke Crossfit Box. Ze introduceerde er afgelopen najaar haar nieuwe aanwinsten: de sportmodelijnen Deblon Sports en Nikkie Sports. De retailer nodigde daarnaast speciale gasten uit, waaronder fitblogger Fannetiek, een ambassadeur van My Protein en lokale collega-ondernemers zorgden voor gezonde snacks en drankjes.

Deze presentatie zorgde dezelfde avond en in de weken daarna voor een kassucces. “We hebben de hele voorraad meegenomen en erg goed verkocht”, zei Hopman eerder tegen Textilia. “Mensen komen door de show en de social media-aandacht nog steeds binnen voor de sportlijnen.”

deblon-sports-right

Deblon Sports

Hopman vervolgt: “Ik wilde deze collecties op een andere manier lanceren, omdat ze zo anders zijn dan onze reguliere collecties”, vertelt Hopman. “Toch sluiten deze lijnen perfect aan bij het Maggy’s DNA, door de kwaliteit, de exclusiviteit en het onderscheidende modische karakter.” Tijdens de show werden de modellen, geheel volgens de actuele athleisure trend afgestyled met truien en vestjes van andere labels uit de winkel. Hopman: “Zo maken we deze ontwikkeling eigen. Ik draag zelf ook graag sportleggings onder een goede trui en ik geloof dat mijn klanten dezelfde gedachten hierover hebben.”

Lezen over meer ervaringen en de achtergronden van de athleisuretendens? Lees dan ook het artikel ‘Athleisure, het nieuwe segment’ in de nieuwe Textilia special Street X Active.