TOP

Atelier Gardeur zoekt samenwerking met ondernemers

Atelier Gardeur nodigde afgelopen maandagavond 11 juni een flink aantal modeondernemers in de showroom in IJsselstein uit om te praten over de kansen op de Nederlandse markt. De broekenspecialist hoopt met een intensievere samenwerking de verkoop te optimaliseren.

Ondernemers gaven goed gehoor aan de uitnodiging van ceo van Atelier Gardeur, Gerhard Kränzle, om te praten over de Nederlandse markt en de kansen. Onder ander Broekman uit Utrecht, Piet Zoomers en retailorganisatie Euretco waren naar de showroom van Atelier Gardeur in IJsselstein gekomen. Met deze persoonlijke benadering hoopt de ceo de Nederlandse markt beter te begrijpen en zo goed mogelijk in te kunnen spelen op het reilen en zeilen op de winkelvloer. De plannen zijn ambitieus. Kränzle vertelt tijdens een presentatie: “Atelier Gardeur wil de snelste, verticale leverancier van kwaliteitsbroeken met het hoogste rendement worden. Onze strategie moet een duurzame en winstgevende groei opleveren.”

Doelgroep
Allereerst werden de verbeterpunten openhartig besproken. De omschakeling van Europese maten naar een Brits-Amerikaans inch-systeem verliep niet zonder horten en storen. Er ontstond niet alleen verwarring betreft de pasvorm onder consumenten, maar ook onder winkelpersoneel. Oplossing: een betere begeleiding, uitleg en of training vanuit Atelier Gardeur. Verder werd de vraag opgeworpen of het merk een verjongingsslag binnen de collectie moet doorvoeren om ook een jongere, modernere consument aan te spreken. De meningen liepen hierover sterk uiteen, maar een uiteindelijke conclusie luidde: schoenmaker blijf bij je leest. De grootste doelgroep van Atelier Gardeur is nog steeds de man van middelbare leeftijd die kritisch en veeleisend naar het product kijkt. De pasvorm is daarbij een belangrijkere pijler dan trends. Toch zijn ondernemers het wel met elkaar eens dat actualisering van producten van belang is, net als de belevingswereld rondom het merk. Dat Atelier Gardeur 92 jaar bestaat mag best terug te zien zijn in de marketinguiting: het zogenoemde ‘heritage’-gevoel.

Verloop
Atelier Gardeur zal de komende tijd met meerdere ondernemers, ook internationaal, rondom de tafel zitten om de markt te bespreken. De openhartigheid van het merk en het zoeken naar intensieve samenwerkingsmogelijkheden is een positieve stap in deze tijd van recessie, waar de band tussen leverancier en retailer regelmatig flink onder spanning komt te staan.