TOP

Atelier 25 wint verkiezing Etalage van het Jaar 2009

Designbureau Atelier 25 won donderdag 18 maart de Etalage van het Jaar 2009 verkiezing met hun Prada-etalage. Het designteam van Men at Work kreeg de publieksprijs.

De verkiezing werd gehouden door etalage- en decoratiebedrijf Beekwilder in Amsterdam. Atelier 25 maakte de winnende etalage voor &V Spa & Store. De aanmoedigingsprijs ging naar de vakschool Nimeto in Utrecht voor hun etalage met Sinterklaas-thema. Alle winnaars krijgen een waardebon van 500 euro, te besteden bij Beekwilder. De winnaar van de vakjuryprijs gaat met een Beekwilder-team op inspiratiereis naar New York.

Publieksprijs
Silke van Elsen van het Men at Work-team is trots op de publieksprijs. “Wij hadden dit echt niet verwacht. Eerst wisten we niet eens dat we genomineerd waren, iemand van Beekwilder attendeerde ons daarop. Ik vind het super dat onze etalage is verkozen uit al die inzendingen, want daar zaten zeker mooie tussen,” vertelt Van Elsen. Zij werkt samen met een team aan etalages voor de jeansketen, die dan worden opgebouwd in alle filialen. “Ik hoef zelf niet naar alle filialen, maar het is wel veel werk. Als de etalage staat, zijn wij alweer met een nieuwe bezig. Maar het is wel heel leuk dat door heel Nederland je werk te zien is en dat dit ook wordt gewaardeerd.”

24 genomineerden
Uit meer dan 320 uitzendingen werden uiteindelijk 24 etalages genomineerd. Hier zaten grotere ketens bij, zoals Zara en V&D maar ook zelfstandige ondernemers. De vakjury, die dit jaar bestond uit Jan Aarntzen (theatervormgeving), Romeo Sommers (styling bij televisieprogramma Tuinruimers) en Koos van Reesch (retailjournalist Instore Retail Magazine), koos een winnaar, maar ook mocht het publiek op hun favoriete etalage stemmen.

Onder de genomineerde zat ook de etalage van jeansmerk Scotch & Soda. Maarten Janssen van designbureau Steen en Janssen had hun etalage voor de grap ingestuurd. “Het leek me leuk om ook mee te doen,” vertelt hij. “Het was erg uitdagend om voor dit merk de etalages te bedenken, want alles mocht. Scotch & Soda ziet de winkel meer als een museum dan als een etalage, het gaat daar om de hele sfeer. Dus ik kon me echt uitleven. Het is leuk om dan genomineerd te zijn.”

Vonk overbrengen
Omdat het bij etalages en decoratie gaat om het overbrengen van een ‘vonk’, is dit ook het thema van de middag. Jan Aarntzen laat zien waar hij zijn inspiratie uithaalt en vertelt over zijn werk als decorontwerper. In zijn presentatie komen foto’s voorbij van warenhuizen uit Londen en New York, maar ook verschillende ontwerpers vindt hij bijzonder zoals Gaultier en Dior. Vervolgens treedt zangeres Karin Bloemen op in bijzondere bloemjurk, gemaakt van Beekwilder-materialen. Haar optreden krijgt een persoonlijk tintje, omdat deze middag ook in het teken staat van het vertrek van Rob en Annemieke Beekwilder. Hun dochter Elsemieke neemt samen met Inge Wiersema het stokje over bij het etalagebedrijf.