TOP

Ann Demeulemeester special guest van Pitti Uomo #101

Ann Demeulemeester is de special guest van Pitti Uomo #101, de mannenmodebeurs die wordt gehouden van 11 tot en met 13 januari 2022 in het Italiaanse Florence.

Foto: Patrick Robyn

Special guest bij de mannenmodebeurs Pitti Uomo betekent het centrale middelpunt zijn tijdens het speciale evenement daags na de opening. Op woensdag 12 januari 2022 schittert het Antwerpse merk op het podium van het Stazione Leopolda in Florence. “Met speciale aandacht voor de jongere generaties en een gesynchroniseerd verhaal, tussen toekomst, heden en verleden, dat de mode van Ann Demeulemeester”, zo meldt Lapo Cianchi, communicatie- en evenementendirecteur.

Maatwerk

Het merk Ann Demeulemeester, dat overigens niet meer in handen is van de Belgische designer, staat bekend om het elegante maatwerk en donkere maar glamoureuze esthetiek. De ontwerpster studeerde in 1981 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en vanaf 1982 nam ze met haar eerste collecties deel aan een reeks wedstrijden en mode-evenementen. Ze lanceerde haar gelijknamige label en haar eerste commerciële collectie in 1987 met haar jarenlange creatieve partner Patrick Robyn. Haar eerste modeshow in Parijs in 1992 zette haar meteen op de internationale modekaart.

Herpositioneren

In 2013 verliet Ann Demeulemeester haar label en experimenteert sindsdien met verschillende nieuwe expressieve formaten. Zo ontwerpt ze interieuraccessoires voor Serax. In 2020 werd het merk door de Belgische mode-topvrouw Anne Chapelle verkocht aan de Milanese ondernemer Claudio Antonioli. Zijn missie is om Ann Demeulemeester te herpositioneren als een luxe modemerk. Hij verhuisde de productie in juni dit jaar van België naar zijn thuisland. Hij herlanceerde het merk dit jaar in Parijs met de presentatie van de collectie voor zomer 2022.

Retailer

Antoinioli is een retailer met winkels in Milaan, Turijn, Lugano en Ibiza, meldde De Tijd toen. Hij richtte mee het streetwearbedrijf New Guards Group op, dat onlangs werd overgenomen door Farfetch. New Guards is het bedrijf achter labels als Marcelo Burlon, County Of Milan, Palm Angels, Heron Preston, Kirin by Peggy Gou en Alanui.

Intuïtie

“We hebben altijd van de stijl van Ann Demeulemeester gehouden”, zegt Cianchi, “zowel vanwege haar non-conformistische benadering en haar vermogen om kalm, maar resoluut, een precieze ruimte in te nemen op het internationale toneel. Evenals voor haar aanleg voor vernieuwing, terwijl ze trouw blijft aan een originele intuïtie: het nieuwe pad, in gang gezet door een visionaire ondernemer als Claudio Antonioli, bouwt voort op deze tendensen door een ideale dialoog aan te gaan met de oprichter en haar normen. We zijn vereerd om ons hier in Florence een verhaal te herinneren dat veertig jaar geleden begon, in 1982.”