TOP

Amsterdamse winkels zijn spionnen zat

Hippe Amsterdamse modewinkels hebben steeds vaker last van bedrijfsspionage. Originele ideeën en trends worden afgekeken en gekopieerd. De winkeliers hebben genoeg van de stiekeme spionnen.

“Uniek blijven is lastig, maar het is een goeie motivatie om te blijven innoveren”, zegt Pieter Jongens van concept-store Hutspot op de Van Woustraat tegen Metro. Hij is één van de Amsterdamse winkeliers die last heeft van het steeds groter wordende probleem: stiekeme bedrijfsspionage.

Herkenbaar

Vooral in stadsdeel de Pijp zien winkeliers regelmatig spionnen rondlopen, die hun originele ideeën en nieuwe trends in het interieur komen afkijken. “Ik herken ze inmiddels meteen. Een normale klant kijkt bijvoorbeeld naar ene broek of iets dergelijks. Die komt tenslotte om te winkelen. Maar spionnen speuren de hele winkel af, van plafond tot vloer en nemen overal foto’s van. Zelfs van de prijskaartjes!”, vertelt Jongens.

“Als je hier de ene week iets nieuws bedenkt, kan het de week daarop in een van de grote winkelketens te zien zijn”, vertelt Jongens.  Zo stond er een tijd geleden een grote legertent in zijn winkel. Deze zag hij enkele weken later terug bij een bekend modehuis. “Nieuwe ideeën worden binnen no-time gekopieerd”,  weet Jongens.

Stiekem

Niet alleen Pieter Jongens heeft last van de spionnen. Ook Bas van Kampen van modezaak Felice Home of Brands krijgt regelmatig bezoek van winkelspionnen. “Dan zie je ze stiekem foto’s maken als ze denken dat je niet kijkt. Dan denk ik echt waarom?” Van Kampen weet dat iedereen het doet, maar de manier waarop dat snapt hij echt niet. “Ik werk naast in de winkel voor een groot kledingmerk. Voor hen reis ik de hele wereld rond op zoek naar nieuwe opkomende buurten in winkels in steden als Antwerpen, Londen en Parijs. Kopiëren houd je niet tegen, maar de genieperige manier waarop het gebeurt, dat snap ik echt niet.”

Gewoon vragen

Pieter Jongens en Van Kampen hebben beide liever dat de mensen zich kenbaar maken en zeggen dat ze de boel even komen na-apen. “Dat is me namelijk ook een keer gebeurd: toen kwamen er twee meiden doodleuk vragen of ze mijn hele winkelconcept konden kopiëren, zodat ze verderop in de straat precies dezelfde winkel konden beginnen! Brutaal, maar tenminste wel eerlijk. Ik heb natuurlijk nee gezegd, maar ze wel geholpen met wat ideeën. Met gewoon vragen kom je dus al een eind”, zegt Van Kampen.