TOP

Amsterdam Denim Days, dag 2: opening Denim City *

Ook op de tweede dag van de Amsterdam Denim Days viel er genoeg te beleven met de opening van Denim City en een vooruitblik op de najaarstrends van 2016/2017.

Donderdag 16 april is de dag dat Amsterdam nog iets meer een echte denim stad werd. Want burgemeester Eberhard van der Laan gaf aan het eind van de middag officieel het startsein voor Denim City HQ, de nieuwe innovatiecampus in de voormalige tramremise De Hallen in Amsterdam West.


Denim City is een samenwerking tussen House of Denim, de gemeente Amsterdam en het ROCvA. Denim City bestaat uit vijf pijlers: de workshop is het domein van de studenten van de Jean School. Ze krijgen er lessen en produceren, repareren en up-cyclen er denim.

Mede-oprichter James Veenhoff geeft uitleg over de verschillende mogelijkheden.  

Blue Lab

Blue Lab is het innovatiecentrum dat is ontstaan door medewerking van een groot aantal innovatieve denimbedrijven als Candiani, Garmon, Jeanologia en Bossa. Voortaan worden vanuit dit research & development centrum nieuwe technische processen verder ontwikkeld.

 

Embassy is de ‘ambassade’ van de jeansindustrie en fungeert als netwerk- en eventlocatie. De ruimte kan onder meer worden gebruikt als show- of meetingroom en biedt flexplekken. Op dit moment is dit nog exclusief voor partnerbedrijven.

Veel grote rollen sieren de wanden in het Denim City hoofdkwartier.  

Kennisplatform

Boven de ambassade huist het denimarchief, waar unieke en inspirerende denim collectors items – van onder meer bekende creative directors als Pierre Morrisset (G-Star) en Jason Denham (Denham) – worden verzameld. Een ander onderdeel is het Denim Instituut. Dit kennisplatform onderzoekt specifieke vraagstukken voor het jeanssegment als: ‘hoe maak je het wasproces duurzamer?’. 

Deze week meldde mede-initiator James Veenhoff in De Telegraaf dat Denim City niet exclusief voor Amsterdam blijft, maar dat er ook internationale expansieplannen zijn. Er wordt onder andere gedacht aan New York en Istanbul. 

Trends najaar 2016/2017

Eerder op de dag gaf het bekende trendbureau WSGN bij Kingpins op het Westergasterrein een aangenaam voorproefje op najaar 2016/2017. Enkele highlights, waarvan sommigen zich ook voor zomer 2016 al in de kijker spelen:

Aziatische invloeden zijn duidelijk een nog langer voortdurende trend: dit uit zich onder meer in Japanse Sashiko stiksels, de Boro techniek en donker indigo. Sowieso zijn handmade effecten als patchwork, badges en maxi-rafels een langdurige trend. 

Inkooptip voor de feestdagen: uitbundig bewerkte jeans met glamoureffecten.

En nog meer rijke glansstoffen. Overigens wordt ook een tegentrend met matte (poeder)coatings verwacht. 

Typisch winters: zachte, aaibare en warme stoffen. Ook belangrijk: dekenstoffen die bijvoorbeeld aan twee kanten draagbaar zijn.

  

Naast alle uitgesproken wassingen (90’s stone wash!) en bewerkingen is er ook weer meer aandacht voor cleane blauwe jeans met een vleugje retro styling.