TOP

Activisten hekelen American Apparel-campagne

Kledingketen American Apparel heeft zich de woede van Nederlandse anarchisten op de hals gehaald. De nieuwe reclamecampagne is volgens hen pedofilie, want 'op de poster een vrouw afgebeeld die eruit ziet als een minderjarig meisje'.

In de nacht van 14 op 15 augustus heeft de campagne ‘weg met seksistische reclame’ een sticker van Stichting Martijn op een poster van American Apparel geplakt. Want, zeggen de tegenstanders: “De reclame is een typisch voorbeeld hoe een utopische beeld wordt geschept waaraan vrouwen dienen te voldoen. De vrouw lijkt ontzettend jong, heeft vrijwel geen kleren, is onnatuurlijk dun, heeft geen haar op haar benen, ze heeft grote borsten en kijkt gewillig de camera in. American apparel probeert een illusie te creeeren dat vrouwen op het model kunnen lijken en door mannen begeert (sic) worden als ze hun kleding in deze winkel kopen.”

Reputatie

American Apparel heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om spraakmakende campagnes. In 2009 bijvoorbeeld veroorzaakte een campagne ophef bij een Australische vrouwenorganisatie.

Niet alleen American Apparel wordt verweten seksistische campagnes te voeren. Vorig jaar was het Suitsupply dat in onder andere Nederland, Belgie, Duitsland en Engeland onder vuur lag. Calvin Klein kreeg in Amerika de American Family Association op zijn dak, van Sapph werd in 2009 een billboard vernield door een boze moslim en een campagne van Hunkemöller uit 2007 waarin een vrouw met een gouden bikini te zien was kreeg kritiek van de Utrechtse Christenunie, waarna de bikini overigens een groot verkoopsucces werd. De kritiek lijkt met name uit conservatieve hoeken te komen.

American Apparel brings bush back

Overigens adverteerde American Apparel begin dit jaar met modellen die hun okselhaar juist niet hadden geschoren, maar ook dat gaf problemen. En het bedrijf heeft ook een tijd de campagne American Apparel brings bush back gevoerd waarin de terugkeer van het schaamhaar werd gepromoot.

Hebben de activisten gelijk of is het onzin? En zijn campagnes waarin mannen zoals Rafael NadalChristiano Ronaldo of David Beckham met slechts een boxershort aan niet net zo seksistisch? Te gespierd, te glad, te onrealistisch… En waarom wordt daar praktisch nooit over geklaagd? En is dit niet juist publiciteit voor American Apparel?