TOP

ABN-Amro: ‘BTW-verhoging vooral schrikreactie’

Volgens het ABN-Amro BTW Rapport oktober 2012 zal de consument niet voor lange tijd zijn bestedingen naar beneden bijstellen. Alleen in de maand oktober zal de BTW-verhoging de uitgaven drukken.

94% van de respondenten in het onderzoek van ABN-Amro denkt dat de prijzen zullen stijgen, nu de BTW is verhoogd van 19% naar 21%. 46% van de mensen denkt dan ook te gaan bezuinigen op de uitgaven, met name aan woonaccessoires, kleding, uitgaan, reizen en schoenen. Wanneer de respondent echter voorgerekend krijgt dat de BTW-verhoging een gemiddeld huishouden €18 in de maand zal kosten, zegt 60% geen aanpassing in de uitgaven te zullen doen.

Schrikreactie 

Op basis van de afzetontwikkelingen na eerdere BTW-verhogingen in het Verenigd Koninkrijk en Tsjechie, verwacht ABN-Amro vooral een schrikreactie in Nederland. Deze zal in de maand oktober tot een volumedaling van de aankopen leiden. Daarna zal de consument zijn normale patroon weer oppakken, luidt de verwachting van de onderzoekers.