TOP

A Fish named Fred’s vrouwenlijn naar Nederland [interview]

Het Nederlandse modemerk A Fish named Fred komt vanaf het voorjaar van 2015 met een vrouwenlijn naar Nederland. In het buitenland werd de collectie al verkocht maar nu is het tijd om de thuismarkt goed aan te pakken. Textilia sprak met Rob Schalker, mede-eigenaar en oprichter van het merk.

Wat heeft jullie doen besluiten ook voor vrouwen een lijn te ontwerpen?
Rob Schalker: “We zijn drie en een half jaar geleden begonnen met A Fish named Fred en hebben ons toen gericht op het maken van mannencollecties die we inmiddels in 15 landen verkopen. Maar al snel kregen we via de beurzen steeds meer vragen over een eventuele vrouwenlijn. Die vraag hebben we doorgezet en na de eerste mannencollectie hebben we in het buitenland ook een vrouwencollectie uitgebracht omdat onze distributeurs en agenten daar zowel op heren- als damesmode gericht zijn. Nu zijn we druk bezig met het vinden van een geschikte agent voor de Nederlandse markt omdat we in het voorjaar van 2015 ook de vrouwencollectie naar de Nederlandse winkels willen brengen.”

Hoe gaat de collectie eruit zien?
“Belangrijk voor de collectie is de eigen identiteit, de eigen prints en ons oog voor detail. In Engeland hebben ze er een goed woord voor: quirky, wat eigenzinnig en bijna humoristisch betekent. De collectie bestaat uit vooral hemden en een paar t-shirts. We hebben zelf gemaakte prints en onderscheiden zich vooral van andere merken door de kleine details die je pas na een paar keer dragen ontdekt. De hemden kosten tussen de €69,- en €89,-.”

Hoe anders is het om voor vrouwen te ontwerpen?
“In de styling zit verschil maar in de beleving niet. We gebruiken gekke stoffen die voor het ene geslacht meer geschikt is dan voor het ander. Maar ook dat is niet altijd even goed te zeggen. We hadden laatst een vlinderthema voor de mannencollectie waar we over twijfelden of het wel goed zou lopen maar uiteindelijk hebben veel winkeliers bijbesteld.”

Waar zal de vrouwencollectie te koop zijn?
“De vrouwenlijn zal vooral te koop zijn in boetieks en andere zelfstandige winkels en niet bij grote ketens. Ik denk dat onze kleding dan verloren gaat tussen de andere collecties. Maar ook gecombineerde winkels die voor details gaan kunnen onze vrouwencollectie verkopen.”

A Fish named Fred bestaat nog maar drie jaar, wat is de sleutel tot succes?
“Ik denk dat ten eerste de naam heel herkenbaar is. Mijn dochtertje kwam met de naam Freddy Fish, dat vond ik een leuke naam. Toen ik die naam wilde registeren kwam ik tot de conclusie dat het de naam van een oud computerspelletje was. Intussen begon ik de naam steeds leuker te vinden en vervolgens hebben we er A fish named Fred van gemaakt. Het succes komt denk ik door de combi van eigen prints en subtiele details. We verkopen de dames collectie nu in vijf landen buiten Nederland en na de volgende beurzen periode zullen er zeker weer nieuwe landen bij komen.

Wat is de volgende stap voor A Fish named Fred?
“We zijn nu bezig om ook in Azië door te breken. De Chinese markt is gek op vis en spullen uit Europa! We krijgen nu ook Europese subsidie om de Indiase markt te veroveren. Je ziet dat in deze landen veel belangstelling is voor het merk omdat de economische groei daar goed doorzet. Ook vanuit Canada wordt er veel gevraagd naar het A Fish named Fred alleen zijn de imporduty en transportkosten daar erg hoog. Iets dat hier tachtig euro kost moet je daar verkopen voor honderdzestig. Maar naast het uitbreiden naar andere landen over de wereld, willen we misschien ook met andere collecties komen zoals een underwearlijn. Het zou zo maar kunnen dat er over enkele seizoenen een serviesgoed verschijnt.”

A Fish named Fred details 1

A Fish named Fred Ladies 6

A Fish named Fred Ladies 3