TOP

A fish named Fred opent brandstore vol technische snufjes


De nieuwe brandstore van het Nederlandse mannennmodemerk A fish named Fred die opent op 29 mei zit vol digitale innovaties. Hiermee wil het merk het plezier in fysiek winkelen onder meer verhogen. “Winkelen is tegenwoordig doorgaans saai, dat is niet nodig”, zegt eigenaar Rob Schalker.

De nieuwe brandstore van A fish named Fred in Haarlem is gevestigd aan het Hortusplein en is uitgerust met een aantal nieuwe technieken. Zo wordt heat mapping toegepast waarmee de retailer onder meer kan zien welke plekken in de winkel de meeste traffic genereren en waar dus eventueel de routing moet worden aangepast. “Je kunt er ook mee zien wie waarnaar kijkt in de rekken”, licht eigenaar Rob Schalker toe. “Allemaal privacy-proof natuurlijk.”

Haai

Verder wordt er op de vloer augmented reality toegepast waarbij infrarood sensoren reageren op menselijke bewegingen. Hierdoor verandert de vloer in een speelveld, waarbij bijvoorbeeld een stap ervoor zorgt dat er balletjes – met in dit geval het logo van de winkel – opzij schuiven. Ook is er in de winkel een hologram van een haai te zien. Special voor de opening had A fish named Fred ook een interactieve spiegel waarmee mensen foto’s van zichzelf kunnen maken en delen op social media. “Dit is leuk voor retailers om een weekend te huren, bijvoorbeeld.”

Saai

Volgens Schalker voegen deze technieken iets toe aan de winkel. “Ik vind dat retail saai begint te worden”, zegt hij. “Om het hoofd te bieden aan de groei van het online shoppen en teruglopende bezoekers, moet je het hebben van traffic naar en in je winkel. Je hoeft er niet meteen een Efteling van te maken, met vernieuwende elementen kun je volk trekken en tegelijkertijd gave, nieuwe dingen uitproberen.”

Verhuizen

Momenteel is alleen de winkel in Haarlem met deze technische snufjes uitgerust. De winkels in Maastricht en Amsterdam lenen zich daar momenteel niet voor, zegt Schalker. “Hiervoor moet je wel ruimte hebben. De zaak in de Negen Straatjes in de hoofdstad is daar veel klein voor. Dat geldt ook voor de winkel in Maastricht, maar die gaat later dit jaar verhuizen naar een grotere winkel met 65 vierkante meter, dus daar gaan we dit dan ook toepassen.”

Met deze nieuwe zaak in Haarlem heeft A fish named Fred vier monobrandstores (ook één in Sofia, Bulgarije, red.) De winkels worden gerund door franchisenemers.