TOP

Labfresh haalt €400.000 op, Shein beschuldigd van uitbuiting en driekwart van consumenten heeft voorkeur voor stenen winkel

Mannenmodelabel Labfresh heeft een succesvolle crowdfundingsactie achter de rug. Verder wordt het ultra fast fashionbedrijf Shein beschuldigd van uitbuiting in documentaire en blijkt uit internationaal onderzoek dat meer dan driekwart van de ondervraagde consumenten een voorkeur heeft voor stenen winkels boven webshops. Dit een meer lees je in het nieuwsoverzicht van 18 oktober.

Credit beeld: Kasper Brandi Petersen en Lotte Vink van Labfresh door Marc Haers

Labfresh haalt 400.000 euro op

Mannenmodelabel Labfresh heeft via crowdfunding 400.000 euro opgehaald. 140 mensen investeerden mee. Vorig jaar opende het merk met behulp van crowdfunding de eerste flagshipstore in Amsterdam, de vier ton die nu zijn binnengekomen gaan richting de opening van de tweede en derde winkel in Kopenhagen en Rotterdam. 

De locaties van de nieuwe vestigingen heeft Labfresh samen met hun ‘crowd’ gekozen. “We vroegen onze klanten via een enquête waar we de volgende winkel moesten openen. Kopenhagen en Rotterdam waren favoriet”, aldus mede-eigenaar Lotte Vink in een persbericht.

Vanaf 25 november opent het merk de eerste internationale winkel in Kopenhagen. Net als in Amsterdam wordt boven de winkel een kantoor geopend, zodat klanten lokaal geholpen kunnen worden. De opening van de winkel in Rotterdam staat voor 2023 op de planning, maar het label is nog op zoek naar een geschikte locatie.

Lees ook: Oprichters Labfresh hebben hoge ambities: “We wilen een nieuwe standaard neerzetten”

Shein beschuldigd van uitbuiting

Textielarbeiders die in de fabrieken van het Chinese fast fashion-bedrijf Shein werken, maken dagen van 18 uur, hebben geen weekend en krijgen maar een derde van hun salaris uitbetaald als ze een fout maken. Dit wordt onthuld in een documentaire van Britse onderzoeksjournalisten. Voor Channel 4 werden werknemers die van 08.00 uur tot diep in de nacht kleding produceren voor Shein undercover gefilmd in twee fabrieken in de Zuid-Chinese stad Guangzhou.

“Deze bevindingen verbazen ons niet, dit soort uitwassen hoort bij ultrafast fashion”, zegt woordvoerder Wyger Wentholt van ngo Schone Kleren Campagne tegen de NOS. Volgens Wentholt zorgen de extreem korte bestel- en leveringstijden van Shein voor een enorme druk op de kledingarbeiders.

De arbeidsomstandigheden in de onderzochte fabrieken zijn in strijd met de Chinese arbeidswet en de standaarden die Shein zelf heeft opgesteld. In een reactie tegenover Channel 4 zegt het doorgaans zeer gesloten bedrijf dat het “absoluut is toegewijd” aan de eigen gedragscode. De Schone Kleren Campagne neemt de reactie niet serieus. “Shein en bijvoorbeeld ook Alibaba verwijzen naar een eigen gedragscode, maar in de praktijk zijn de arbeidsomstandigheden vaak heel erg slecht”, aldus Wentholt.

Onderzoek: 77% van consumenten heeft voorkeur voor stenen winkels

Uit internationaal onderzoek van Mood Media onder, waarin de laatste in-store trends in kaart zijn gebracht, blijkt dat 71 procent van de consumenten over de hele wereld aangeeft nu net zo vaak of zelfs vaker in fysieke winkels te winkelen dan vóór de pandemie. 77 procent van de ondervraagden geeft zelfs aan de voorkeur te hebben voor de stenen winkel boven een webshop vanwege ‘de aangename sfeer in een winkel’. Mood Media ondervroeg 12.261 consumenten in zeven landen waaronder Nederland.

“Shoppers verwachten nog steeds een aangename sfeer, met goede verlichting, muziek en dingen om aan te raken en te zien, deskundig personeel en de mogelijkheid om direct te kopen of online bestellingen op te halen”, zegt Miya Knights in een persverklaring. Knights is een Britse retailauteur en begeleider van het onderzoek van Mood Media. 

36 procent van de ondervraagden zegt dat muziek in de winkel hun humeur verbetert tijdens het winkelen, terwijl een derde vindt dat een aangename geur hetzelfde doet. Als het gaat om grote flagshipstores, vinden Nederlandse consumenten het gebruik van digitale schermen (met informatie over producten en promoties) het belangrijkste aspect van de winkelervaring.

Download het rapport met de 7 trends hier

TMO uitgeroepen tot beste particuliere opleiding

De Keuzegids hbo heeft TMO, de hogeschool in Doorn die studenten klaarstoomt voor een carrière in de modebranche, uitgeroepen tot de beste particuliere opleiding van Nederland. De hogeschool heeft de eervolle vermeldingen Topopleiding 2023 en Uitmuntend in Eigen Vakgebied binnengesleept.

Ieder jaar verschijnt de Keuzegids om scholieren te helpen bij hun studiekeuze. De ranglijst wordt onder andere gebaseerd op de resultaten van de Nationale Studenten Enquête (NSE) en instroom- en prestatiecijfers, meldt het persbericht. TMO krijgt van de Keuzegids hbo een totaalscore van 86 punten op een schaal van 1 tot 100. 

Daarnaast is er ook een ranking met de beste particuliere hogescholen, de ‘ranking particuliere instellingen’. TMO haalt een instellingsscore van 94,5 en heeft daarmee de hoogste instellingscore van de particuliere instellingen.