TOP

Bij De Loods in Mijdrecht zijn klanten gasten: ‘Die krijgen van ons een drankje’

In de jaren tachtig stapte Ron Wijburg in de kledingretail met één missie: een grote onderneming bouwen. De Loods in Mijdrecht is daarvoor de blauwdruk. “Het doel is om dit concept landelijk uit te rollen.”

Foto’s: De Loods

Achter de meterslange winkelpui van De Loods in Mijdrecht gaat een verrassend assortiment schuil. De winkel van het echtpaar Ron Wijburg (in het midden op de foto) en Petra Heideman (rechts op de foto) verkoopt niet alleen vrouwen- en mannenkleding, sieraden, schoenen en accessoires, maar ook een lekkere fles prosecco, parfum, macarons en chocola. Én je kunt er terecht voor een ontspannende massage en een nagel- of schoonheidsbehandeling in de salon van dochter Kim. Centraal punt in de zaak is de XXL-bar, waar klanten koffie, thee of fris kunnen drinken. “Gratis”, benadrukt Wijburg, woordvoerder van De Loods. “Dat past bij onze filosofie. Hier zijn klanten gasten en die krijgen van ons een drankje. Dat is service, maar ook de goedkoopste reclame. Een kop koffie kost 40 eurocent, mensen komen ervoor terug.” [ Tekst loopt door onder de foto. ]

Even lekker eruit

De Loods zoals die nu is ingericht, stamt uit maart 2021, toen de bestaande zaak werd uitgebreid van 500 naar 1100 vierkante meter. De term ‘fashion’ werd van de gevel gehaald om er onder de ingekorte naam een mini-warenhuis neer te zetten waar een gevarieerd aanbod en ultiem gemak samenkomen. Het gratis drankje is daar een voorbeeld van, maar ook de gouden, verrijdbare kledingrekken die gasten kunnen volhangen met kleding die ze willen passen, en de bel in elke paskamer voor assistentie. “Die services zijn een succes. Op die manier proberen we mensen dezelfde gastvrijheid te bieden die ze kennen van een restaurant of hotel. We willen ze het gevoel geven dat ze er even lekker uit zijn en laten ervaren dat winkelen leuk is, ongeacht of ze iets kopen.”

Filosofie

De routing in de zaak is daarop ingericht. De rode baan op de vloer slingert langs het complete assortiment, met in de categorie kleding voornamelijk laag- en middensegmentsmerken zoals PME Legend, No Excess, Cast Iron, Vila, Lofty Manner en Opus. “We doen veel zaken met Bestseller en wisselen nauwelijks in ons merkenpakket. Ze passen bij onze filosofie: betaalbaar voor een heel brede doelgroep. En zolang een merk goede doorverkoopcijfers heeft en de leverancier zelf de voorraad automatisch aanvult zodat we er weinig werk aan hebben, blijft dat zo.” De Loods zou zo wel met alle merken willen werken. “We hebben het liefst shop-in-shops omdat je daarmee in combinatie met het overige aanbod van food, beauty en accessoires het gevoel van de winkelstraat creëert. Daarom sluiten de merken ook niet op elkaar aan qua doelgroep. We hangen Opus bewust niet naast Vila, want die mikken op dezelfde leeftijdscategorie, wij hangen juist Colourful Rebel naast Vila. Zo gaan mensen door onze winkelstraat dwalen. Ik vind onze mix heel logisch. Je ziet in de fysieke winkelstraat toch ook niet een apart gedeelte voor bijvoorbeeld alleen 55-plussers?” [ Tekst loopt door onder de foto.’s ]

 

Aanspreekpunt

Het concept slaat aan bij de gasten uit de regio, constateert hij, en het liefst zou hij het kopiëren naar verschillende grote steden. “We waren bezig dit concept landelijk uit te rollen in winkels rond de 150 tot 200 vierkante meter, waarin we de best presterende merken van De Loods samenbrengen. Maar het personeelstekort rijdt dat in de wielen. Dat geldt ook voor de foodcorner die we aan de voorkant van de winkel willen toevoegen, waar mensen aan de straatkant koek, broodjes en smoothies en zo kunnen kopen. We krijgen het helaas qua bezetting niet rond.”

Betere tijden

De Loods moet, evenals veel sectoren in ons land, wachten op betere tijden. Ondertussen probeert Wijburg het tekort op een andere manier op te lossen. “De oplossing heb ik gevonden door een nieuwe manier van werken te introduceren. De mensen die voorheen boven artikelen prijsden, doen dat nu aan speciale balies op de winkelvloer. Ze krijgen er zo een extra taak bij, doordat ze tevens fungeren als aanspreekpunt voor onze gasten. Op die manier proberen we ook het werken in de winkel aantrekkelijker te maken.”

De Loods Fashion, Dorpsstraat 29 en 35, Mijdrecht. Merken: o.a. Lofty Manner, My Jewellery, Only, Only & Sons, Petrol, PME Legend, Vero Moda.

Dit artikel verscheen als eerst in Textilia magazine.