TOP

Opnieuw miljoenenverlies voor De Bijenkorf, nieuw fonds voor MKB en Oger sluit outlet

De Bijenkorf sloot coronajaar 2021 opnieuw af met een miljoenenverlies, maar voorziet betere tijden. Verder: het IMK lanceert een garantiefonds voor MKB’ers die een lening bij de bank willen aanvragen, Oger sluit de outlet in Haarlem en studenten van de Amsterdam Fashion Academy ontwerpen voor Oekraïne. Dit is het nieuwsoverzicht van donderdag 21 juli.

Foto: De Bijenkorf

Miljoenenverlies, maar ook omzetgroei voor De Bijenkorf in 2021

De Bijenkorf heeft het boekjaar 2021 opnieuw met een miljoenenverlies afgesloten. Het operationele verlies kwam uit op 33,3 miljoen euro, schrijft het FD. De omzet lag met 448 miljoen euro wel 10 procent hoger dan het jaar ervoor. Daardoor steeg ook de genormaliseerde winst voor afschrijvingen en eenmalige lasten tot 16,6 miljoen euro, een plus van 32,5 procent. Dat schrijft het bedrijf toe aan de groeiende online omzet (+10 procent) in combinatie met meer websitebezoekers (+10 procent). Met de lancering van webshops in Luxemburg en Monaco is het bedrijf nu in zeven landen actief.

Het aantal bezoekers in de warenhuizen daalde met 18 procent, waarbij meespeelt dat de winkels in 2021 vijf weken langer dicht waren dan het jaar ervoor. De conversie en het gemiddelde bonbedrag per klant namen mede door het shoppen op afspraak wel toe. Hoewel de resultaten nog niet op het niveau van voor corona liggen, stelt CEO Giovanni Colauto bij de presentatie van de jaarcijfers de toekomst zonnig tegemoet te zien. “De bezoekersaantallen van het afgelopen half jaar laten zien dat de klant behoefte heeft aan de beleving die onze winkels bieden.”

IMK lanceert garantiefonds voor kredietverstrekking MKB

Het Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf (IMK) lanceert een speciaal fonds voor het MKB, dat als garantstelling moet dienen voor kleine en middelgrote ondernemers die geld bij de bank willen lenen. Die rugdekking moet kredietverstrekking makkelijker maken, zegt IMK-directeur Michiel Hordijk tegen De Ondernemer. Het fonds is opgezet met zeven private financiers, die elk 250.000 euro inleggen. Met de bijdrage van het IMK komt er in totaal twee miljoen euro in het garantiefonds.

Voor MKB-ondernemers is het niet makkelijk om krediet te krijgen bij de banken. Die kijken volgens Hordijk vooral naar de financiën en nemen de ontwikkeling van de markt waarin de ondernemer opereert en bewezen persoonlijke kwaliteiten uit het recente verleden niet mee. “Gevolg is dat bedrijven die tijdelijk tegenslag hebben maar wel beschikken over verdiencapaciteit, toch regelmatig ter ziele gaan”, zegt hij. “Dat moet stoppen, in het belang van de ondernemer, de schuldeisers en de samenleving.”

Oger sluit outlet in Haarlem

Oger heeft de outletstore in Haarlem, de enige van het bedrijf, gesloten. De medewerkers hebben een andere functie binnen het bedrijf gekregen. De winkel was niet meer nodig, zegt CCO Björn Hillerström tegen Retailtrends. De omzet is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en zit met een plus van 32 procent ook ruim boven pre-coronajaar 2019.

Daardoor ziet de luxe mannenmoderetailer de voorraadposities steeds dunner worden en valt de noodzaak om nog via een fysiek outletkanaal te verkopen weg. Zo kan Oger zich weer volledig focussen op de corebusiness, stelt Hillerström: het fysieke fullpricekanaal, de webshop en online marktplaatsen. “Dat is eigenlijk een hele gezonde situatie voor ons bedrijf.”

Modestudenten lanceren T-shirtlijn voor Oekraïne

Studenten van de Amsterdam Fashion Academy hebben een T-shirtlijn gelanceerd om geld in te zamelen voor Oekraïne. Met hulp van docenten en modeondernemer Iris van Melsen van het Amsterdamse label Permanent Clothing ontwierpen ze een zeefdruk die op tweedehands- en oude sample T-shirts is geprint. De kledingstukken zijn gedoneerd door Tommy Hilfiger.

Een aantal Oekraïense vluchtelingen werkte ook mee aan het project. Zij versierden door Karl Lagerfeld geschonken shirts met traditionele Oekraïense decoraties in geel en blauw. De kledinglijn werd eind juni voor het eerst gepresenteerd in het Fashion for Good Museum en is nu te koop op de website van de Amsterdam Fashion Academy. De T-shirts kosten 30 euro per stuk. De opbrengst gaat naar het Rode Kruis.