TOP

Nieuw Nederlands knitwearmerk Rhea doet geen concessies op kwaliteit

Afgelopen oktober lanceerden drie ervaren modeprofessionals het Nederlandse vrouwenmodelabel Rhea. De knitwearspecialist combineert tijdloze stijl, kwaliteit en doordachte verantwoordelijkheid op zowel sociaal als milieuvriendelijk gebied. “We gaan voor een kwalitatief hoogwaardig product en voor ambacht.”

Foto: Rhea

Tijdens de coronapandemie viel het de oprichters van Rhea op dat veel modebedrijven worstelen met de productie van grondstoffen. “Daar ligt best wel een gat”, zegt mede-oprichter Roos Fleuren. “De waardeketen is vaak globaal, complex en daardoor weinig transparant. Dat kan beter.” Daarnaast hadden Fleuren en compagnons Hannah Swift en Bridget Cumberworth wel zin in een creatieve uitdaging. Het merk is gespecialiseerd in knitwear en biedt momenteel voornamelijk basics: truien, jurken, hoodies, een sjaal en lange handschoenen in diverse kleuren. Opvallend is dat de fijngesponnen en veelzijdige merinowol door speciale wassingen in de wasmachine kan (tot maximaal 40 graden). Fleuren: “We gaan voor een kwalitatief hoogwaardig product en voor ambacht. Zo worden alle items met de hand afgewerkt, wat voor meer comfort zorgt.” Qua doelgroep richt Rhea zich op een brede consumentengroep die van wol houdt en kwaliteit en duurzaamheid – ook als in een lange levensduur van een product – waardeert. 

Van schaap tot consument

Een belangrijk uitgangspunt van Rhea is volledige transparantie. Blockchain Technologie en QR-codes maken het mogelijk de producten te volgen van de gecertificeerde schapenboerderij en wolkammers in Uruguay, tot de spinnerij in Oostenrijk en de breiproducent in Litouwen. Volgens het merk kan de consument op deze manier een weloverwogen beslissing maken over de aankoop van een item. Rhea toont zich op verschillende gebieden betrokken. Zo gebruikt het label niet giftige verf, wordt water hergebruikt tijdens het productieproces en voldoen de chloorvrije behandelingen aan de voorwaarden van Bluesign, Gots en Oeko-Tex. Producten worden verder voorzien van verpakkingen, labels en hangtags van gerecyclede materialen. Verder pakt Rhea sociale verantwoordelijkheid door te werken met ethisch verantwoorde producenten, waar medewerkers eerlijk betaald krijgen en een veilige werkplek hebben. Ook al is het een jong bedrijf, de productie wordt op voorhand betaald, vertelt Fleuren. “Dat vinden we wel zo fair. Leveranciers zijn geen banken, maar moeten een mooi product leveren.” Op de website gaat het merk dieper in op de impact van de productie.    

Via Blockchain Technologie is de hele reis van de Rhea-producten te volgen.

Toegankelijk

Opmerkelijk is de prijsklasse waarin het merk zich positioneert. De prijzen variëren van 69 euro voor een sjaal, 99 euro voor een coltrui tot aan de favoriet van Fleuren: een geribde coltrui (179 euro) waarin bijna een kilo wol is verwerkt. “Hoogwaardige items voor een goede, toegankelijke prijs is ons doel”, vertelt Fleuren. “We geloven in deze prijzen en een brede markt. Ook al is wol op dit moment vreselijk duur. Dat maakt het wel lastig, maar we hanteren niet al te hoge marges en zijn zelf verantwoordelijk voor het hele proces. We werken niet met tussenpersonen en dit maakt dat we de producten voor deze prijzen kunnen aanbieden.” Wat ook helpt: Fleuren en partner Bridget Cumberworth werken al jaren bij de bekende retailer Suitsupply. Fleuren is er verantwoordelijk voor prodcuctie, design en duurzaamheid. Hannah Swift heeft er gewerkt en is tegenwoordig digital designmanager bij Rituals. Een hoop kennis en ervaring wordt dus gebundeld. Fleuren: “Suitsupply is een goede leerschool. Het is ook een specialist en daar werken we al langer op deze duurzame manier.”  

Eerste reacties

Rhea is naast de eigen website verkrijgbaar bij een handvol retailers: onder meer bij Tenue de Nîmes in Amsterdam, Van Dijk in Waalwijk en online bij Scoon. Hoewel de eerste collectie pas een paar weken verkrijgbaar is, zijn de eerste reacties hoopgevend. Fleuren: “Het was best spannend om iets nieuws te introduceren, maar we worden goed ontvangen. De doorverkoop is supergoed en we zien zelfs best wat re-orders. Mensen bestellen items na in andere kleuren, dus dat is een goed teken.”

“Onze ambitie is een supermooi product maken en daarbij nooit concessies doen op de kwaliteit”, zegt Fleuren. “We hopen dat het een succes wordt en dat we er over een paar jaar van kunnen leven.” Het jonge bedrijf is achter de schermen al wel bezig met de volgende stappen: met nieuwe items, maar ook wat betreft het productieproces. Zo kijkt het naar de mogelijkheden voor ongeverfde of natuurlijk geverfde materialen en neemt het de CO2-voetprint van de e-commerce-activiteiten en de levensduur van de producten onder de loep. “Stel dat een product minder goed blijkt te verkopen, dan kunnen we kijken naar recyclemogelijkheden. Verder zorgen we dat we geen overstock hebben, dus we produceren in kleine hoeveelheden.”

Rhea

Rhea – spreek uit als ree-ah – is een Griekse mytische figuur die ook wel bekend staat als een oude moedergodin. Haar naam wordt soms afgeleid van Era, dat aarde betekent. Volgens de oprichters van het merk staat Rhea voor de eeuwige stroom van tijd en generaties. Met dat gegeven in het achterhoofd doneert het merk twee procent van de opbrengst aan Rutgers, expertisecentrum seksualiteit, voor wereldwijde steun aan vrouwen. Daarnaast steunt het initiatieven op het gebied van het terugdringen van klimaatverandering.