TOP

Dinmar Fashion Store in Delft: ‘Vrouwen willen zich wel vrouwelijk kleden, maar het moet niet too much zijn’

Ruim drieëenhalf jaar zijn Marcel Rocha en Jandino Asporaat eigenaar van Dinmar Fashion Store in Delft. Aan Textilia vertelt Rocha over de mix van stijlen en prijzen, de inkoop van (vrouwen)collecties en het belang van een goed gevoel in de winkel: “Delft is echt een dorp en mond-tot-mondreclame is hier een belangrijk aspect om rekening mee te houden.”

“Dino (tv-personality Jandino Asporaat en goede vriend, red.) vroeg aan mij waar ik graag shop”, vertelt ondernemer en mede-eigenaar van Dinmar Fashion Store in Delft, Marcel Rocha. “Niet in Delft (Rocha’s woonplaats), antwoordde ik. Dat was het moment dat we dachten: hee, waarom starten we onze winkel niet in Delft? Mensen verklaarden ons voor gek. Rotterdam, waar we beide vandaan komen, zou een logische keuze zijn. Maar we wilden niet verzuipen in de massa van de grote stad, waar al zoveel winkels zijn. In Delft voegden we juist iets nieuws toe qua segment. Er zijn hier veel jonge mensen en nog steeds zijn er weinig zaken in dit segment te vinden.” 

 

Kracht

“Hoe ik Dinmar zou omschrijven? Als vernieuwend, vooruitstrevend, maar vooral dat je een lekker gevoel moet krijgen als je onze winkel binnenstapt. Ik denk ook dat dit onze kracht is, waardoor mensen terug blijven komen. Natuurlijk is het hele social media-gebeuren ontzettend belangrijk om klanten naar de winkel te trekken. We posten dagelijks Stories of een ander bericht op Instagram. Zeker op rustige dagen is het lekker om iets te posten, zodat je weet: die en die klanten komen zeker langs. Maar uiteindelijk gaat het toch om de ervaring die klanten in de fysieke winkel krijgen. En dat is een heel warm, persoonlijk en gezellig gevoel. De eerste kennismaking met een winkel is wat mij betreft ontzettend belangrijk. Klanten gaan daardoor enthousiast naar huis en vertellen hun ervaringen graag door aan vrienden en familie. Delft is echt een dorp en mond-tot-mondreclame is hier een belangrijk aspect om rekening mee te houden.””

 

Verkoopgericht

“Er zijn genoeg klanten die doordeweeks alleen even een bakje komen doen en op een ander moment terugkomen om iets te kopen. Een fout die volgens mij sommige zaken maken is dat ze zo enorm verkoopgericht zijn. Natuurlijk moet je verkopen, anders heeft je winkel geen bestaansrecht. Maar als je alleen maar pusht, denken klanten een volgende keer misschien: ik loop wel door. 

 

Runway meets reality’

“Ons concept heet ‘runway meets reality’, wat betekent dat de trends die je op de catwalk, in magazines en op tv ziet, vertalen naar de winkelvloer. We geloven niet in outfits met maar één merk. Wij houden van styling, daarom brengen we een mix van stijlen en prijzen. Je kunt bij Dinmar een shirtje scoren voor 29,95 euro, maar ook voor 150 euro. We hebben jasjes van 100 euro in de collectie en van 1000 euro. Onze doelgroep is dan ook vrij breed. We krijgen jonge jongens van rond de achttien jaar binnen, die voor een merk als Daily Paper komen, maar ook volwassener klanten die gaan voor items van The Kooples of een chino van Won Hundred.”

 

Lees verder onder de foto.

 

2 credit Margreet Anches

 

Meer bijzondere producten

“T-shirts, hoodies, jeans, jacks, schoenen: qua verkoop gaat het vrij gelijk op, omdat we uitgaan van een totaalplaatje. We presenteren en verkopen dan ook aardig wat sets. We kiezen voor een combinatie van commerciële items en meer bijzondere producten. Ik denk dat we zeker op een fifty-fifty-verhouding zitten. Neem dit leren overhemd. Of dit jasje met panterkoppen. Dit zijn niet de makkelijkst verkoopbare items. Maar je blijft er wel interessant door. Wat smaak betreft liggen we aardig op één lijn. Dino koopt alleen het liefst gekke dingen in, maar ik probeer de rust erin te houden met meer toegankelijke stukken. Dus maken we een mix van beide.”

 

Niet too much 

“Wat we hebben geleerd? Dat we niet alles zelf kunnen. Eerst deden we de inkoop van de vrouwencollecties zelf. Daarna merkten we dat we dit niet meer moeten doen. We kochten in hoe wij graag een vrouw zien: met strakke en korte kledingstukken. En dit werkte niet. Vrouwen willen zich wel vrouwelijk kleden, maar het moet niet too much én praktisch zijn. Het volgende seizoen namen we onze store manager en mijn vrouw mee en we hebben naar hun adviezen geluisterd. Nu nemen we ze altijd mee en is een van hun keuzes, Moss Copenhagen een van onze bestverkochte merken.” 

 

Pop-up

“Eind vorig jaar hebben we een tweede winkel in Amsterdam geopend. We hebben een aardige naam opgebouwd en dachten dat we wel de stap konden wagen naar een stad als Amsterdam. Een spannende move. Er s daar al zoveel. Verschil met Delft is er zeker. Waar we hier redelijk snel een stempel drukten in de stad, moeten we er in Amsterdam harder voor werken om onszelf kenbaar te maken en de concurrentie aan te gaan. Maar we merken dat klanten terugkomen, dus we bouwen aan een vaste klantenkring. Delft blijft de basis, maar toch denken we aan een eventuele pop-up in Rotterdam. Om te testen hoe Dinmar daar wordt ontvangen.” 

 

In Textilia 8, de nieuwe Street X Active-special, lees je meer over Dinmar Fashion Store en de on- en offline inspanningen van Rocha. 

 

1 credit Margreet Anches

Marcel Rocha, mede-eigenaar van Dinmar Fashion Store in Delft.

 

3 credit Margreet Anches

 

6 credit Margreet Anches