TOP

Reactie Deep op beoordeling mystery shopper

Voor de nieuwe Street X Active special – die dinsdag 3 juli 2018 op de mat ligt - ging onze onafhankelijke mystery shopper op bezoek bij Deep in Soest. Wat is de reactie van de retailer op de bevindingen? “We hebben relatief veel ervaren krachten in dienst. Dit kost wat meer, maar dit is een bewuste keuze.”

Deep in Soest krijgt als eindoordeel een 7 van onze mystery shopper. Volgens de mystery shopper is Deep een fijne zaak om in te winkelen. Het assortiment is uitgebreid en de bediening aardig en persoonlijk. Door deze twee ijzersterke punten scoort de winkel hoog in onze beoordeling. De presentatie van de collectie wordt echter als ‘niet aantrekkelijk’ bevonden en de communicatie op de winkelvloer is een wirwar wat leidt tot verwarring. 

 

Pijnpunten

“Dit rapport wijst pijnpunten aan, die wij zelf ook kennen”, reageert Deep-eigenaar Dennis Esselman als wij hem bellen. “Wat betreft de presentatie: het is een slecht voorseizoen geweest. Tot en met maart was het gewoon koud, waardoor de doorverkoop stagneerde en er in april nog teveel handel in de winkel lag. En als je teveel spullen hebt, hangt het dus vol en kan je niet de mooie presentaties maken die je eigenlijk in je hoofd hebt. Je wil toch veel inhangen en niet in de dozen laten. We kijken erg goed naar ons budget, maar als de markt dramatisch is, heeft dat alsnog niet de uitwerking waarop we hopen.”

 

Niet fraai, wel effectief

Een ander pijnpunt volgens de mystery shopper én Esselman zelf, zijn de schreeuwerige aankondigingen van denimacties. “Als ik deze acties niet op mijn etalage kenbaar maak, hebben ze geen zin”, verklaart de ondernemer. “We zitten aan een doorgaande weg en dit soort posters en een stoepbord trekken de aandacht van passanten. Toegegeven: dit is niet de meest fraaie reclame, maar wel effectief. Mensen komen er zeker op binnen. En dit marketingverhaal vertalen we door naar binnen. Dit ziet er minder mooi uit dan onze reguliere collectiebordjes, maar hierbij geldt ook weer dat we vooral duidelijk zijn in onze communicatie.”

 

Ervaren krachten

“Heel mooi dat we een 9 voor onze service krijgen. Het klinkt misschien arrogant, maar dit zie ik als een bevestiging van hoe wij hier werken. We zijn actief met klanten bezig. Ons doel is het verkopen van een goed gevoel. Dit gaat van het aanbieden van een kopje koffie tot het compleet aankleden met de juiste outfits tot de kassa-afhandeling aan toe. We hebben relatief veel ervaren krachten in dienst. Dit kost wat meer, maar dit is een bewuste keuze. We trainen ze regelmatig, zowel in- als extern. Zo organiseren we ook avonden waarbij we merken uitnodigen voor productpresentaties. We pretenderen dan ook dat we meer kunnen vertellen over de eigenschappen en kenmerken van een product. Op deze manier gaan we het gevecht niet aan met grootwinkelbedrijven, maar varen op onze eigen kwaliteit.”

 

Evalueren

Het assortiment van Deep krijgt een 8. Esselman: “We zijn heel blij met dit cijfer. Al is dit natuurlijk wel relatief. De één geeft ons een 8 of een 9 omdat ze bij ons kunnen slagen. Een ander vindt ons misschien wel te duur. In ieder geval zijn we erg bezig met de samenstelling van ons merkenpakket. We evalueren alles aan het einde van een seizoen. Met doorverkoopcijfers, maar zeker ook wat betreft de samenwerkingen met leveranciers.”

 

Verbouwing

Bij Deep zit er een verbouwing in de pijplijn. “Het interieur hebben we nu zo’n vijf jaar. Ik vind dat dit wel regelmatig veranderd mag worden. Volgend jaar is het zover. We zijn nu met het team erover aan het brainstormen. We hebben wilde plannen, maar eerst maar eens kijken wat binnen het budget past.” 

 

Deep 2

Deep 1

Deep 3