TOP

Nu in Textilia #2: de Street X Active-trends voor winter 2018-2019 en de toekomst van conceptstores

In de tweede Textilia van 2018, de Street X Active-special, brengen we 6 pagina's vol trends van Jan Agelink voor het nieuwe inkoopseizoen, plus uitgebreide tips hoe je deze trends vertaalt naar de winkelvloer. Verder een exclusief interview met de ceo van Björn Borg, een achtergrondverhaal over de toekomst van de conceptstore en marktcijfers over mobiel shoppen. En uiteraard de vaste rubrieken Even Afrekenen, Mysteryshopper, Mode-icoon en Close-up.

TRENDS: 6 PAGINA’S INSPIRATIE STREET X ACTIVE VOOR WINTER 2018-2019

In de vrouwenmodespecial van Textilia laat trendforecaster Jan Agelink uitgebreid zien wat de trends voor het winterseizoen 2018-2019 gaan worden. ‘Het comfort en de ‘performance’-kwaliteiten die activewear heeft meegebracht in de Street X Active-branche zijn vaak niet meteen zichtbaar, maar wel doorslaggevend voor het succes van deze trend. In dit nieuwe winterseizoen zijn er opvallend veel technische sweat-, jersey- en fleece materialen te vinden die zeer aaibaar en functioneel zijn. Maar, en dat is het spannende, in zeer expressieve, modische silhouetten.’ Agelink geeft zes belangrijke trends, met bijbehorende modekleuren én tips voor de bijverkoop.


Wil je het héle jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.


HOE VERTAAL JE AL DIE TRENDINFORMATIE STRAKS NAAR DE WINKELVLOER?

Slaat je fantasie op hol bij trendthema’s als Creative soldiers en Active explorers? Niks mis mee. Maar hoe ga je dit vertalen naar je assortiment en de winkelvloer? We vragen het de etaleur, de trendwatcher, de stylist en de inkoper. “Ik verwacht veel van felle kleuren als blikvangers. Goed voor je winkelbeeld om de spanning erin te houden.

ACHTERGROND: VAN CONCEPTSTORES WORDT NOG VEEL MEER VERWACHT

Nu het aantal conceptstores blijft groeien, rijst de vraag: wat volgt? Zwakt de aandacht rond de breed gesorteerde winkels af? Of neemt deze retailvorm verder toe? Het laatste, zeggen deskundigen: conceptstores bieden nog volop kansen. Aan het woord komen trendforecaster Jan Agelink, retailspecialist Carin Frijters, vastgoedexpert Niels van der Ham, retailstrateeg Paul Moers en Petera Verwaal, eigenaar van de conceptstore Things I Like Things I Love.

INTERVIEW MET ANTOINE HUIZINGA, DE NIEUWE MANAGING DIRECTOR BENELUX BIJ BJÖRN BORG:’WE WILLEN SPORT EN MODE MEER MET ELKAAR COMBINEREN’

Noem de naam Björn Borg en je denkt aan kleurrijke onderbroeken. Maar het Zweedse merk wil zich meer toeleggen op andere productgroepen. Managing director Benelux Antoine Huizinga: “We willen het nummer één-sportfashionlabel worden voor mensen die ‘active en attractive’ zijn.” Hoe hij dat wil doen, lees je in de nieuwe Street X Active-special

MYSTERYSHOPPER BIJ DENIM PLUS IN BUSSUM

Voor Textilia beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels op een aantal vaste punten. Denim Plus in Bussum kreeg in oktober 2017 een bezoek. ‘Voor de entree staan twee zwarte met schoolbordverf beschilderde stoepborden. De met krijt geschreven tekst is wervend en origineel: ‘shortest horror story ever: sold out. So come inside before it is too late’. Wij haasten ons naar binnen.’ Wil je weten wat de reactie is van de retailer op de bevindingen? Lees het hier in dit artikel.

MARKT IN CIJFERS: SHOPPEN MET DE MOBIELE TELEFOON NEEMT TOE

De populariteit van shoppen met een mobiele telefoon neemt toe. Vooral de groep 15 tot 34-jarigen is interessant om in de gaten te houden, blijkt uit het onlangs gepubliceerde rapport GfK/Shopping Tomorow Consumer Research 2017. Wijnand Jongen, ceo van Thuiswinkel.org en  e-commerce specialist, licht de cijfers toe.

EEN KIJKJE IN DE KASSA BIJ HUNTING ENSEMBLE IN DEN BOSCH

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar de drie mannen van The Hunting Ensemble in Den Bosch geven openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. Hunting Ensemble start in 2009 als een blog over muziek, mode en architectuur, vervolgens experimenteert het trio achter de blog met de online verkoop van een handvol schoenen, vervolgens met kleding, accessoires en lifestyleproducten voor mannenen In 2014 openen de mannen een fysieke zaak in Den Bosch.

CLOSE-UP: SAM CRUDEN, OPRICHTER EN ONTWERPER VAN MODELABEL C.CRUDEN

Wie is Sam Cruden (50), oprichter en ontwerper van modelabel C.Cruden? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 15 persoonlijke vragen. Over winkelen zegt ze: “Ik houd van tweedehands shoppen en het vinden van unieke stukken. Bij TK Maxx vind ik artikelen die niet verkochten in andere winkels. Zo heb ik er een mooi hesje met zwarte struisvogelveren van Martin Margiela’s eerste lijn vandaan. Het verbaast me dat niemand dat wilde kopen.” Ook vertelt ze wat zijn favoriete jeans is.

MODE-ICOON: DE ANORAK

Sommige items leggen een lange weg af voor ze de status van mode-icoon bereiken. Een van de opvallendste jassen van de laatste seizoenen is de anorak. Dat dit item weer terrein wint in het modebeeld is geen overbodige luxe voor de Nederlandse consument die regelmatig op de proef wordt gesteld door het wispelturige klimaat.

Het jack – met capuchon en aan de voorzijde een korte rits of enkele knopen, waardoor je hem over je hoofd aantrekt – biedt aangename bescherming tegen wind, regen en kou. En wist je dat de anorak, of windbreaker, al eeuwenlang het favoriete kledingstuk is van de Inuits?


NEEM NU EEN JAARABONNEMENT OP TEXTILIA EN ONTVANG ALLE EDITIES PLUS TOEGANG TOT ALLE EXCLUSIEVE CONTENT OP DE WEBSITE.