TOP

Chris Kroot Agenturen: ‘Met goede producten bouw je vertrouwen op’

In deze serie interviews spreken we met agenten in de mannenmode. In het vierde deel van deze reeks praten we met Chris Kroot Agenturen, vertegenwoordiger van onder meer mannenmodemerk Carl Gross. “De prijs-kwaliteit-verhouding van onze producten staat voorop.”
Met zijn agentuur vertegenwoordigt Chris Kroot al sinds 1991 het Duitse mannenmodemerk Carl Gross. Hij nam het stokje over van zijn vader, die maar liefst 25 jaar lang Carl Gross vertegenwoordigde. Naast Carl Gross vertegenwoordigt Kroot ook de merken CG Club of Gents (het jongere broertje van Carl Gross) en Gate One. Textilia sprak met de ondernemer over zijn agentuur. 

Mannenmode zit wereldwijd in de lift, merken jullie daar ook iets van?

“Jazeker, ik zie de veranderingen als erg positief. Je merkt dat de mannelijke consument meer bezig is met mode. Hij staat veel meer open voor nieuwe dingen, vooral in jacks en colberts merk je dat. Maar zelfs in de pakken. Daarin gaat het heel erg over de pasvorm; mannen worden zich steeds bewuster van die pasvorm, het mag allemaal wat sexyer. Dat was jaren geleden niet zo, dan moest die man gewoon een pak hebben en maakte het niet zoveel uit qua pasvorm. Inmiddels de mannelijke klanten wel wat lastiger maar dat is voor ons juist fijn.” 

Wat is jullie visie op het merkenpakket

“Het belangrijkste is de prijs-kwaliteit-verhouding. Dat dragen we van oudsher hoog in het vaandel. Vaak wordt het product vergeten, maar juist daar bouw je vertrouwen mee op. De pasvorm en kwaliteit van onze artikelen is zo goed, dat we zelden klachten krijgen. Alles staat en valt met het product; als een klant terugkomt voor een Carl Gross-pak omdat het zo goed zit, dan komt de winkelier weer terug bij ons. Verder: Carl Gross en Gate One vullen elkaar heel goed aan, omdat ze dezelfde doelgroep aanspreken: de 50-plusser. CG Club of Gents is wel voor jongere doelgroep. En het zijn allemaal echte productspecialisten en familiebedrijven – en dat laatste zijn wij ook. Ik run de agentuur samen met mijn vrouw en dat maakt het wel heel bijzonder. Zeker het afgelopen jaar tussen alle grote concerns merk je dat dit wordt gewaardeerd.” 

Hoe is jullie werkwijze? 

“Klanten komen twee keer per jaar op bezoek bij ons in de showroom in Berkel-Enschot om een voororder te plaatsen. Vroeger verkochten wij de hele collectie uit voororder maar tegenwoordig is het 50% voororder en 50% na-order. De Carl Gross-pakken worden zelfs bijna volledig uit voorraad besteld. Veel van Carl Gross gaat zelfs via EDI.” 

Wat is jullie imago?
 
“Wij horen veel terug dat we solide partners zijn en dat we onze afspraken goed nakomen. Wat we kunnen doen om de retailer te ondersteunen dat doen we. Vaak nemen agenturen het woord partner in de mond zonder dat ze het echt zijn, maar bij is dat écht zo. Met klanten die intensief met onze NOS-pakket werken, hebben we wekelijks contact. En als het even lukt, ga ik minstens twee keer per jaar bij mijn klanten even een kopje koffie doen.
 
Hoe ondersteunen jullie de retailer?

“Eigenlijk doen we alles wat binnen ons bereik ligt, dus: slowmovers ruilen voor fastmovers, zoveel mogelijk naleveren, flexibele leveringstermijnen van de voororders etcetera. Meestal willen klanten hun confectie wel op tijd binnen hebben, maar met name de casuals – shirts met korte mouwen en korte broeken – later in het seizoen geleverd hebben. Dat is bij ons geen enkel probleem.” 

Hoe kijken jullie tegen de uitverkoop aan?

“Helaas hebben we de uitverkoop nog steeds nodig, je moet toch een keer van je goed af. Maar ik vind wel dat dat echt aan het einde van het seizoen moet plaatsvinden. Met name de grote concerns hebben bijna het hele jaar door kortingen en uitverkoop, maar ik zou mijn klanten adviseren om daar niet aan mee te doen. Het is wel een lastig punt; de timing van je uitverkoop is wel belangrijk, je moet er ook niet te laat mee beginnen want anders blijf je zitten met je artikelen. Zoals gezegd, wij helpen de winkelier zoveel mogelijk maar soms komen er gewoon te weinig mensen in de winkel. Zo hadden we vorig jaar een nazomer en daar is moeilijk op te anticiperen. Wel vinden we het belangrijk dat onze klanten enigszins gelijk op gaan met de uitverkoop, maar gelukkig zitten onze klanten allemaal een beetje op dezelfde lijn.” 

Wat zijn jullie doelstellingen en ambities?

“Wat we al jaren doen: gestaag en solide groeien. Dat is waar we voor knokken en dat doen we graag samen met onze klanten. We bekijken al onze klanten individueel – iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en manier van werken. Dus organiseren we met elke winkelier weer een andere actie of event. Daarnaast willen we meer naamsbekendheid voor Carl Gross creëren. Maar los van dat: alles begint eigenlijk bij het product. De prijs-kwaliteit-verhouding van je product moet optimaal blijven. Gelukkig is dat bij onze merken zeker het geval. Als dat niet goed was geweest, hadden we nooit zo lang deze merken kunnen vertegenwoordigen in Nederland.” 

Chris Kroot Agenturen
  • Verkoopprijzen: colberts €229-249 pakken €329-399, broeken €99-119,- (Carl Gross / CG Club of Gents), jacks €139-179,- (Gate One) 
  • Marge: 2.7 
  • Leveringstermijnen: voororder seizoensgebonden, NOS-artikelen binnen 2-4 dagen