TOP

Salle Privée: ‘We willen een lifestylemerk voor mannen worden’

Salle Privée is een mannenmodemerk dat in 2016 is opgericht door Patrick Munsters, de mode-ondernemer achter de merken Scotch & Soda en Marie-Stella-Maris. Textilia spreekt met Ulrika Lundgren, die als creative consultant betrokken is bij het merk: "Wij maken geen fashion, maar seizoenloze kleding."

De collectie van Salle Privée, het nieuwe merk van Patrick Munsters (oprichter Scotch & Soda) bestaat uit seizoenloze klassiekers zoals double-breasted wollen overjassen, de perfecte poplin overhemden en fijngebreide truien in klassieke kleuren als camel en donkerblauw. “Het is eigenlijk alles dat Patrick zelf ook draagt en mooi vindt,” vertelt creative consultant – en oprichter van modemerk Rika – Ulrika Lundgren aan Textilia. “Alles draait om tailoring: de silhouetten en de make. Zo is alles, van begin tot eind, in Italië geproduceerd.”

Ambassadeurs

Doelgroep van Salle Privée  is de man van 30-75 jaar, die houdt van luxe, tijdloze mannenmode. Om erachter te komen wat mannen zoals Munsters willen dragen, heeft het team van het modelabel een vijftal ambassadeurs, onder wie fotograaf Anton Corbijn, benaderd om model te staan voor het merk. Lundgren: “Ondanks dat ze alle vijf totaal verschillende dingen doen – de een is hartchirurg en de ander een kunstenaar – toch bleek ze allemaal ongeveer dezelfde dingen mooi vinden.”

Salle Privee showroom
De showroom van Salle Privée in Amsterdam

MrPorter

De collectie van Salle Privée is al in de eigen webshop en de fysieke winkel in Amsterdam verkrijgbaar. Toch vinden Munsters en Lundgren het van belang dat de collecties ook in andere winkels komen te hangen. “Het is heel belangrijk dat mannen de hoogwaardige stoffen kunnen voelen en de kledingstukken kunnen passen en zien. Normaal gesproken maken nieuwe merken eerst een sample collectie, die ze vervolgens proberen te verkopen aan winkels en daarna pas produceren. Wij hebben het andersom aangepakt. We hebben eerst een volledige collectie ontworpen en laten maken; nu pas gaan we kijken met welke winkels we willen samenwerken.”

En de eerste ‘grote namen’ zijn binnen: zo wordt Salle Privée vanaf september verkocht bij de toonaangevende mannenmodewebsite MrPorter. “De inkoper van MrPorter vond onze collectie direct heel mooi. Het is echt de vraag: wie past bij ons merk en wie begrijpt dit? We zoeken daarom naar de perfecte partners.”

Wel is de bedoeling dat Salle Privée meer wordt dan het zoveelste kledingmerk. “We hebben zelfs al een parfum en verschillende schoenen. Want de man die bij ons een pak koopt, wil daar natuurlijk ook het juiste schoeisel bij. En we zijn ook al bezig met zonnebrillen. We willen dat Salle Privée op den duur een lifestylemerk wordt.” 

L1000674kopie

WayneMaser
Fotograaf Wayne Maser is een van de ambassadeurs van Salle Privée