TOP

Hoe gaat het met On Top? [interview]*

Vrouwenmodemerk On Top is een jaar op de markt en heeft nu al 150 verkooppunten in Nederland en breidt langzaam uit naar België. “Wij komen iedere drie weken met nieuwe favourites en daar is nu veel vraag naar”, vertelt oprichtster Emalie Fisser aan Textilia.

Uit welke gedachtegang is On Top voortgekomen?

“Ik heb voorheen bij een ander bedrijf gewerkt dat in 2009 failliet is gegaan. Daar heb ik duidelijk gemerkt hoe je vast zit als organisatie aan voorordercollecties en hoe moeilijk het is om bij te sturen in het seizoen. Je bent afhankelijk van de voorraad die je een half jaar van tevoren hebt geproduceerd. Daarna ben ik begonnen met het importeren van diverse merken uit Zuid-Europa en daar liep ik steeds tegen het pasvormprobleem aan. Ook merkte ik dat het moeilijk was om aan items te komen waar op dat moment veel vraag naar was.”

“Toen dacht ik ‘ik ga het gewoon zelf doen’ en daarmee heb ik geanticipeerd op de vraag vanuit de markt. Als je importeert zit je vast met de calculatie van het merk en er zitten te veel schakels tussen waardoor het geen eerlijke prijs in de winkel heeft. Als je die schakels eruit haalt, kan de detaillist meer marge krijgen en de consument een betere prijs. Zo is On Top begin 2014 ontstaan, ik heb mijn importmerken langzaam laten uitvloeien en On Top opgebouwd.”

Op welke manier gaat On Top te werk?

“Wij praten niet over collecties, wij produceren om de drie weken favourites in verschillende kleuren. Het zijn vooral jasjes (€79 tot €89), T-shirts (€39 tot €49) en bloesjes. We hebben vorig jaar ook tests gedaan met basics en broeken maar dat heeft voor ons geen zin omdat de merken die aan voororder doen, dat goed doen en we kunnen niet concurreren met de prijzen. Waar het ons om gaat is dat we leuke mode van het moment naar de winkel brengen.”

Voor wie is On Top bedoeld?

“On Top is vooral te vinden in de betere dameswinkels in het middensegment. De kleding is commercieel en draagbaar, heeft een goede kwaliteit en onze vrouwelijke touch is een pre.”

Jullie hebben nu al meer dan 150 verkooppunten, hoe kan het dat jullie zo goed lopen?

“Wij luisteren heel goed naar wat er speelt en daarop anticiperen wij. We willen op zich nog wel groeien maar we vinden exclusiviteit voor een detaillist ook heel belangrijk. Wij groeien nu heel hard maar op een gegeven moment moet dat stoppen. We willen fijn samenwerken met onze klanten en dat vinden wij belangrijker dan super veel winkels hebben. Noord -Holland en Zuid-Holland zijn nog niet goed genoeg vertegenwoordigd dus ik denk dat we wel kunnen verdubbelen in het aantal verkooppunten, maar On Top moet niet in een dorp op twee plekken liggen.”

Wat zijn tot nu toe de reacties?

“De doorverkoop gaat erg goed in de winkels. Een aantal van onze klanten laat ons weten dat ze helaas met nog te veel voorverkoop blijven zitten maar liever hadden dat ze nog budget over hadden voor de korte termijn collecties. Korte termijn wordt steeds groter.”

Waar moet On Top over vijf jaar zijn?

“In ieder geval in Nederland dus een verdubbeling van het aantal verkooppunten, samen met een goede samenwerking met detaillisten – wat we nu ook al hebben. We zijn nu net gestart in België dus daar willen we ook het een en ander opzetten en waarschijnlijk zitten we binnen twee jaar in nog een ander export land.”