TOP

5 ondernemerslessen van SchoenenZaken: ‘Durf uniek te zijn’


Thies Nicolai, Joël Timmerman en Paul Vetter runnen SchoenenZaken in Groningen, naar eigen zeggen de ‘leukste mannenschoenenwinkel van Nederland’. Hun doel: vanuit Groningen de rest van Nederland veroveren. Wat kun je als ondernemer van ze leren? “We horen overal om ons heen dat het kommer en kwel is in de mannenschoenenbranche. Niet bij ons.”

1. Kies een niche

Joël Timmerman, medeoprichter SchoenenZaken: “In Nederland zijn er nauwelijks gespecialiseerde mannenschoenenzaken. Wij zagen dat daar kansen lagen. Mannen zijn meer gaan uitgeven aan mode en uiterlijke verzorging. Ze gaan naar de barbier en winkelen bij gespecialiseerde retailers als Only for Men. Gek genoeg zijn er in de schoenenbranche nog maar weinig spelers die op deze ontwikkeling zijn ingehaakt. Deels omdat de vrouw in onze sector van oudsher heilig is, denk ik, en deels vanwege een gebrek aan nieuwe aanwas – en daarmee nieuwe concepten – in de schoenenretail. Ik hoor overal om me heen dat het kommer en kwel is in het mannenschoenensegment. Niet bij ons. Het eerste half jaar van 2019 hebben we met bijna 10 procent geplust ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.”

2. Verbreed je concept

“SchoenenZaken is meer dan alleen een winkel. Het is een plek waar allerlei ‘zaken’ op het gebied van schoenen en schoenverzorging samenkomen. We staan op beurzen en evenementen met onze poetstroon en hebben een speciale schoenenpoetsservice in samenwerking met de lokale bezorgdienst Dropper. Achterin de winkel hebben we een atelier waar Paul Vetter, die als patinaspecialist bij Greve is opgeleid, ‘blanco’ schoenen op aanvraag kleurt. Verder leveren we schoenen aan bedrijven met bijvoorbeeld het bedrijfslogo erin. Met drie eigenaren hebben we de tijd en ruimte om dit allemaal goed neer te zetten. Het betekent ook dat we op relatief weinig vierkante meters veel (extra) omzet kunnen draaien. Onze kosten zijn laag, de inkomsten hoog.”

SchoenenZaken 1 credit SchoenenZaken

3. Durf uniek te zijn

“We presenteren gevestigde merken als Greve, Giorgio, Harris en Rehab naast nichelabels als Cordwainer, Flecs, Mister en Ortiz & Reed. Ik vind dat wij het aan onze klanten verplicht zijn om twee keer per jaar naar de Micam in Milaan te gaan en daar merken in te kopen waarvan andere retailers geen weet hebben, of die ze niet durven te brengen. Bij de bekende labels proberen we zoveel mogelijk aan de schoenen te sleutelen zodat ook die collecties net even anders zijn. Klanten vinden dat prachtig. Als elke schoenenwinkel in Nederland dat zou doen, wordt winkelen voor de consument veel leuker – dan zien ze overal wat anders. Je voorkomt ook de prijsdruk van het internet. Als jij de enige bent die een bepaalde schoen verkoopt, moeten mensen ‘m wel bij jou halen.”

4. Laat zien wie je bent en waar je voor staat

“Met SchoenenZaken willen we Nederland veroveren vanuit Groningen. Met andere woorden: we willen zoveel mogelijk mannen bereiken en enthousiasmeren om naar onze winkel te komen. Daar hebben we diverse methodes voor. We zijn bijvoorbeeld heel actief op Facebook en Instagram. Zelf doe ik veel met Linkedin, waar ik bijna 5000 volgers heb. Paul, Thies en ik hebben een duidelijke visie op de toekomst van de retail. Door die te delen, hopen we de branche uiteindelijk een stukje beter te maken. Laatst schreef ik een post over de uitverkooprekken en hoe zonde ik het vind dat schoenenretailers hun product daarmee devalueren. Dat bericht is meer dan 450 keer geliked.”

5. Drie verschillende karakters maken het succes

“We zijn alle drie heel verschillend. Dat is wat de winkel de winkel maakt. Paul is de creatieve geest en de drijvende kracht achter Atelier SchoenenZaken. Thies is als winkelverantwoordelijke veel op de vloer te vinden en doet de verkoop, visual merchandising en personeelsplanning. Ik houd me bezig met de administratie, financiën en inkoop en ben de spreekbuis naar buiten toe. Ik ben ook betrokken bij de Groningse ondernemersvereniging en geef presentaties door heel het land. Het werkt goed omdat we alle drie doen waar we ons prettig bij voelen. Paul heeft niet de behoefte om achter een computer te zitten, Thies en ik hebben niet de behoefte om schoenen te kleuren. Onze rolverdeling is heel natuurlijk.”

40368631_660843934293652_767056815190966272_n

V.l.n.r.: Joël Timmerman, Paul Vetter en Thies Nicolai


 

Beeld: SchoenenZaken, Wilke Wittebrood (header)