TOP

20 nieuwe winkels voor Scotch & Soda, minder druk in winkelstraten en Europese commissie wil regels voor fast fashion

Scotch & Soda gaat in de komende zes maanden 20 nieuwe winkels openen in wereldsteden. Het aantal bezoekers in de winkelstraten ligt gemiddeld 25 procent lager dan voor corona. En de Europese Commissie wil dat duurzame producten de norm worden en fast fashion een halt wordt toegeroepen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 7 april 2022.

Scotch & Soda opent 20 nieuwe winkels

Scotch & Soda gaat in de komende zes maanden 20 nieuwe fysieke winkels openen. Het hoogtepunt van deze versnelde uitbreiding is de opening van twee Scotch & Soda flagship stores in Milaan en Londen, de grootste Europese winkels voor het modemerk buiten Nederland. Daarnaast zullen nieuwe winkels en nieuwe franchisevestigingen geopend worden in belangrijke steden als Washington D.C., Boston, Frankfurt, Dubai, Doha, Tel Aviv, Johannesburg, Caïro, Shanghai en Peking. Daarmee zal het merk eind september 50 winkels hebben in Noord-Amerika, 155 in Europa, 5 in China en 18 in het  Midden-Oosten en Afrika. Daarnaast worden bestaande winkels in steden als Amsterdam, Parijs, Lyon, Madrid, Barcelona en Luxemburg vernieuwd volgens het designconcept Free Spirit. Het is een mix van warme kleuren en elegante designelementen en verantwoorde kenmerken zoals ledverlichting, FSC-houten visgraatvloeren en nieuwe hangers gemaakt van gerecyclede materialen.

Foto’s: Scotch & Soda. De nieuwe winkels in Scottsdale in de VS (boven) en Shanghai in China (onder).

Winkelstraten leger dan voor corona

Het is nog altijd veel minder druk in de Nederlandse winkelstraten. Het aantal bezoekers ligt gemiddeld 25 procent lager dan voor corona, blijkt uit navraag van BNR bij winkeliers en retail-adviesbureaus. Huib Lubbers van Bureau RMC denkt dat een deel van de Nederlanders nog altijd grote mensenmassa’s vermijdt. Mensen gaan alleen op pad als ze iets nodig hebben. Ook de toename van online winkelen zorgt voor minder drukte in de winkelstraten. Lubbers verwacht dat het permanent rustiger blijft. Mensen gaan alleen nog naar fysieke winkels om kleding te passen, producten te vergelijken, advies te krijgen of omdat ze meteen iets nodig hebben. Anders volstaat online. Volgens Bureau RMC is in kleinere steden het verlies aan bezoekers veel minder groot dan in bijvoorbeeld de Amsterdamse Kalverstraat. Die kleine steden zijn minder afhankelijk van toerisme en hebben in hun binnensteden meer supermarkten en drogisterijen, die tijdens corona gewoon doordraaiden. In grote winkelstraten daarentegen nam de drukte op het dieptepunt met 90 procent af. Op dit moment ligt het aantal bezoekers gemiddeld een kwart lager dan voor corona.

Doen maakt winnaars Textielcall 2022 bekend

Stichting Doen heeft vandaag bekendgemaakt welke vijf duurzame startups de Doen Textielcall 2022 hebben gewonnen. Dat zijn Archivist Studio, Atalye, The Knitwit Label, Musa Intimates en Versatile Forever. Zij krijgen ieder 50.000 euro om hun bedrijf te laten groeien. Volgens Doen versnellen deze vijf startups met hun businessmodel de transitie naar een circulaire en eerlijke textielindustrie. Textielondernemers konden van 9 februari tot en met 15 maart hun plannen indienen bij Stichting Doen. In totaal deden 123 textielondernemers mee. De vijf winnaars onderscheiden zich volgens Doen ieder op hun eigen manier. Zo maakt Archivist Studio unieke collecties van afvalstoffen uit de hotelindustrie. Het modemerk Atalye ontwerpt, produceert en verkoopt made-to-measure dameskleding, onder andere met een 3D bodyscan. Versatile Forever is een kledingmerk gemaakt van tweedehands textiel. De andere winnaars richten zich specifiek op grondstoffen. Zo produceert The Knitwit Label duurzame wollen artikelen van traditionele Nederlandse (afval)wol en wol van eigen schapen. MUSA Intimates maakt lingerie op basis van de stengel van de bananenplant. Eerder werden oa. Mud Jeans, Loop.a Life en New Optimist al ondersteund door Stichting Doen.

Europese commissie wil regels voor fast fashion

De Europese Commissie wil dat duurzame producten de norm worden, schrijft Retail Detail. De Commissie heeft vorige week voorstellen gedaan om die ambities waar te maken, waarbij de textielsector als eerste wordt aangepakt. Textielproducten op de Europese markt moeten in 2030 een lange levensduur hebben, recycleerbaar zijn, zo veel mogelijk uit gerecycleerde vezels bestaan, vrij zijn van gevaarlijke stoffen en geproduceerd zijn met respect voor sociale rechten en het milieu. Daarvoor moeten producten een digitaal productpaspoort krijgen, waardoor herstellen of recyclen makkelijker wordt. Ook moeten er maatregelen komen om te voorkomen dat onverkochte producten worden vernietigd. Er zou een einde moeten komen aan fast fashion. De Commissie roept fabrikanten op om het aantal jaarlijkse collecties te beperken en vraagt lidstaten om gunstige belastingmaatregelen in te voeren voor hergebruik en reparatie. Er komen onder andere ook maatregelen tegen microplastics in textiel en greenwashing. Modemerken die bijvoorbeeld fleece van gerecycleerde petflessen gebruiken misleiden de consument, omdat het beter is petflessen opnieuw te gebruiken voor het verpakken van drank. Afgedankt textiel verwerken tot vezels waar opnieuw kleren mee kunnen worden gemaakt, is wél duurzaam. Alle voorstellen moeten nog worden goedgekeurd door het Europees Parlement en de lidstaten. Bedoeling is dan dat de regels van kracht worden in 2024.

CBS: hoogste inflatie sinds 1976

Consumentengoederen en -diensten waren in maart 9,7 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. De inflatie van maart is de hoogste na april 1976. In februari was de inflatie 6,2 procent. De forse toename van de inflatie kwam vooral door de prijsontwikkeling van energie (+157 procent%),  en motorbrandstoffen (+36,5%). Verder droeg ook de prijsontwikkeling van voedingsmiddelen bij aan de hogere inflatie, vooral van vlees en groente. Het CBS publiceert twee verschillende cijfers voor inflatie: een op basis van de consumentenprijsindex (CPI) in Nederland en een op basis van de geharmoniseerde index van consumentenprijzen (HICP) volgens de berekeningen van de Europese Unie. Volgens de HICP kwam de inflatie in Nederland in maart uit op 11,7%, zoals het CBS vorige week al bekend maakte.