TOP

Golf aan faillissementen verwacht, rijke Russen woedend op Chanel en Mr Marvis haalt oud-topmannen Tommy Hilfiger aan boord

De Kamer van Koophandel verwacht een golf aan faillissementen, rijke Russen zijn woedend op Chanel en het Nederlands mannenmodelabel Mr Marvis heeft de oud-topmannen van Tommy Hilfiger aan boord gehaald. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 6 april.

Foto: Mr Marvis

Rijke Russen woedend op Chanel

Rijke Russische socialites zijn woedend dat Chanel hen heeft verboden hun luxeproducten over de hele wereld te kopen. Dat meldt NYPost. Het couture-modehuis trok, evenals veel ander merken, zaken uit Rusland terug uit protest tegen de invasie van Vladimir Poetin in Oekraïne. Maar de Russische fashionista’s verwachtten niet dat ze zouden worden uitgesloten van winkelen in andere landen. Zo weigerde een Chanel-winkel in Dubai de Russische influencer Liza Litvin een tas te verkopen. “Ze hebben me de tas niet verkocht omdat (let op!) Ik kom uit Rusland!!!”, schreef ze woedend. Ze is niet de enige die dit overkomt. Chanel bevestigt: “De nieuwste sanctiebeperkingen van de Europese Unie en Zwitserland verbieden ‘de directe of indirecte verkoop van luxeartikelen aan een natuurlijke, rechtspersoon of entiteit in de Russische Federatie of voor gebruik in de Russische Federatie’”, aldus het bedrijf in een persbericht. Klanten wordt derhalve nu gevraagd te bevestigen dat de producten die ze kopen niet in Rusland zullen worden gebruikt.

Golf aan faillissementen verwacht

De Kamer van Koophandel (KvK) verwacht een golf aan faillissementen. Uit hun eigen onderzoek is gebleken dat honderdduizenden ondernemers in de financiële problemen zitten, schrijft de NOS. Bij 10 procent van de ondervraagden gaat het echt slecht, zegt de KvK. “Die zijn aan het overleven, sommigen zijn bijna failliet”, zegt woordvoerder Ron Sinnige. Oorzaak is volgens de KvK de combinatie van twee jaar coronacrisis, gevolgd door de oorlog in Oekraïne, met grondstoftekorten en stijgende energieprijzen. De KvK ziet ook en stijgende vraag naar informatie via hun zogeheten ‘zwaar weer’-loket waar ondernemers die in de problemen zitten terecht kunnen met vragen. Sinds het begin van de coronacrisis zijn heel weinig bedrijven failliet gegaan, mede door de economische steunpakketen die begin deze maand stopten. Nu dat wegvalt dat de KvK verwacht dat het aantal faillissementen nu gaat toenemen.

H&M opent digitale showroom

Kledingketen H&M heeft een virtuele showroom ingericht waar media, influencers en stylisten de toegang krijgen. Dat meldt Emerce onder anderen. Het is ontwikkeld in samenwerking met digitaal bureau Dept en biedt de mogelijkheid om de collectie van het merk op nieuwe manieren te ontdekken. De virtuele showroom start als pilot in de regio Centraal-Europa. In de virtuele showroom kunnen bezoekers vrij rondlopen en met andere aanwezigen praten, zowel verbaal als via een chat. Dit geeft de mogelijkheid om op elk gewenst moment contact te leggen zonder fysiek naar een van de offline showrooms van het merk af te reizen. Daarnaast gaat deze virtuele plek potentieel ook worden ingezet voor evenementen, meetings en lanceringen voor een breder publiek.

Shein na investering gewaardeerd op 100 miljard dollar

Shein is in gesprek om 1 miljard dollar op te halen bij investeerders. Dat komt neer op omgerekend zo’n 0,9 miljard euro. Wanneer die financiering rond komt, is de Chinese kledingwebshop 100 miljard dollar waard, omgerekend zo’n 91 miljard euro, meldt Twinkle. Een van de bedrijven waar Shein gesprekken mee voert is General Atlantic, dat eerder ook al investeerde in het e-commerceplatform Wish. Wanneer Shein 100 miljard dollar waard is, zijn er maar twee startups die meer waard zijn, namelijk ByteDance, het moederbedrijf van TikTok, en SpaceX. Shein groeit snel. Vorig jaar streefde het bedrijf Amazon voorbij als meest gedownloade shopping-app, mede dankzij een razendsnelle productie, datagedreven kledingontwerp en een slimme toeleveringsketen.

Mr Marvis haalt oud-topmannen Tommy Hilfiger binnen

Het Nederlandse mannenmodelabel Mr Marvis heeft twee voormalige topmannen van Tommy Hilfiger aangetrokken als nieuwe investeerders. Het gaat om Fred Gehring (oud-CEO) en Ludo Onnink (oud-CFO). De twee leidden de introductie van Tommy Hilfiger op de Europese markt in de jaren ’90, aldus Mr Marvis in een persbericht. Gerhing en Onnink behoren tot een consortium van experts uit de kledingindustrie dat betrokken is bij een nieuwe investeringsronde. Deze investering volgt op de investeringsronde van 2021, waarbij het Nederlandse private equity-fonds Capital A als investeerder aan boord kwam.