TOP

1 op 10 mkb-bedrijven dicht tijdens corona-uitbraak, D&G toont mannenmode live en Asos voorspelt winst

Asos plukt de vruchten van de corona-uitbraak, Marcel Boekboorn treedt terug bij Hema en Dolce & Gabanna toont mannenmode live. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 16 juli.

Marcel Boekhoorn treedt terug bij Hema

Marcel Boekhoorn is teruggetreden als commissaris bij warenhuis Hema, dat meldt dat Boekhoorn sinds 3 juli al geen deel meer uitmaakt van de raad van commissarissen, zo meldt Retailtrends. De ondernemer was sinds half juni al geen eigenaar meer van Hema, omdat hij er niet in slaagde om een deal te sluiten met de schuldeisers, die momenteel op zoek zijn naar een nieuwe eigenaar. De schuldeisers kregen alle aandelen in handen, in ruil voor het wegstrepen van driehonderd miljoen aan schulden. De raad van commissarissen bestaat nu uit Wilco Jiskoot (voorzitter), Ronald van der Vis, Dorine Wekking en Jan Zijderveld.

Dolce & Gabanna geeft live modeshow

Het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana is de eerste grote modespeler die een fysieke modeshow heeft gegeven, zo bericht The Guardian. De presentatie van hun mannenmodecollectie vond gisteren plaats in de buitenlucht, op het terrein van de Humanitas University in Milaan. Hier wordt momenteel onderzoek gedaan naar een coronavaccinatie. De 260 gasten werd gevraagd een meter afstand van elkaar te houden en gezichtsmaskers te dragen. Als hun lichaamstemperatuur hoger was dan 37 graden Celsius, werd toegang tot de show geweigerd.

1 op 10 mkb-bedrijven sloot deuren tijdens corona-uitbraak

Een op de tien Nederlandse mkb-bedrijven besloot door de corona-uitbraak tijdelijk de deuren te sluiten, aldus een peiling van OESO, de Wereldbank en Facebook. Nu.nl meldt dat Nederlandse bedrijven minder vaak de deuren sloten dan mkb’ers in veel andere landen; wereldwijd ging een op de vier mkb-bedrijven dicht tussen begin januari en eind mei. In Nederland ging minder dan 10 procent van de bedrijven op slot. Dat was in vergelijking met andere landen erg weinig. In onder andere het Verenigd Koninkrijk sloot 43 procent van de mkb’ers de deuren. Ook valt op dat vrouwelijke ondernemers vaker de deuren sloten dan mannen. In het onderzoek werd gekeken naar de impact van de pandemie, ruim 30.000 mkb-bedrijven in meer dan vijftig landen, waaronder Nederland, deden mee aan het onderzoek.

Asos plukt vruchten van corona

Online modeplatform Asos voorspelt dat de jaarlijkse winst boven verwachting zal zijn. Het Britse bedrijf rapporteerde een omzetstijging van 10 procent voor de vier maanden tot 30 juni, aldus Business of Fashion. Asos meldde gisteren dat de omzet 1,01 miljard pond bedroeg, vergeleken met 919,8 miljoen pond in dezelfde periode vorig jaar. En hoewel de Britse verkoop met 1 procent daalde, steeg de internationale verkoop met 17 procent. Ook het actieve klantenbestand groeide met 16 procent tot 23 miljoen en het aantal verkochte items steeg met 15 procent. Het bedrijf heeft de winst waarschijnlijk te danken aan het gebrek aan concurrentie tijdens de uitbraak.

Fashion for Good heropent

Het Fashion for Good-museum in Amsterdam is vanaf deze week weer geopend. Het nieuwe thema voor de Good Shop en de programmering is A Cut Above. De aankomende zes maanden wordt bezoekers getoond welke fashion labels zo creatief mogelijk te werk gaan om zo duurzaam mogelijk te kunnen zijn. Er wordt onder andere gewerkt met 3D-printers en bodyscans. De merken Emroce, Flavia La Rocca, Senscommon, The Fabricant, Unspun en Wires zijn vanaf deze week voor het eerst te koop en te zien in Nederland. Daarnaast worden deze week de digitale museumtours gelanceerd en heeft de Fashion for Good Experience vijf museumstukken aan de collectie toegevoegd.

Foto: Hema