TOP

Zunblock speelt in op UV-bescherming van het kind

Moeders uit Engeland en Amerika weten al dat UV-beschermende kleding voor kinderen belangrijk is. De Nederlandse moeder moet nog wat meer overtuigd raken, maar daar probeert het merk Zunblock wat aan te doen. Agent Ursula Haasse legt uit wat de plannen zijn voor komend jaar.

Zie je in Nederland de vraag naar UV-bescherming toenemen?
“Jazeker. De bewustwording bij ouders stijgt en baby-en kinderbladen schrijven regelmatig artikelen over UV bescherming, vooral in de mei – en juni-uitgaven. Toch hoor ik nog geregeld van ouders dat UV-bescherming hier in Nederland niet nodig is. Het gaat dan vooral over beschermende kleding.”

Hoe is dat in Zweden? Zijn ze daar al verder, net als in Australië?
“Over de Zweedse markt kan ik niet zoveel zeggen. Ik merk wel, omdat ik hier (in Eindhoven – red.) als buitenlandse in een internationale kring van moeders zit, dat moeders uit landen als Amerika, Engeland, Nieuw-Zeeland en Australië veel meer op de hoogte zijn van beschermende kleding en deze ook meer gebruiken.”

Wat is de kracht van Zunblock?
“De spullen van Zunblock zijn ontwikkeld om kinderen van top tot teen goed tegen UV-straling te beschermen. De producten zijn hip en hebben leuke designs, maar voelen ook comfortabel en drogen snel. Kinderen die het dragen zijn goed te herkennen op het strand en bij het zwembad.”

Is het niet heel moeilijk om in deze tijd te groeien als merk?
“Dat is het zeker, maar kwaliteit en goede service wordt uiteindelijk wel gewaardeerd en beloond.”

Op welke winkels richt je je met Zunblock?
“Op dit moment wordt het grootste gedeelte van de UV-werende kleding via webshops verkocht. Het hele jaar door zijn de producten te koop. Voor gezinnen met kleine kinderen die buiten het seizoen op vakantie gaan, is dat erg handig. De winkels met kinderkleding, sportartikelen of zwemkleding beginnen het merk nu ook langzaam te verkopen, maar dan alleen in het zomerseizoen.”

Veel winkeliers hebben het moeilijk. Hoe proberen jullie mee te denken met de winkelier?
“Winkeliers willen op dit moment zo weinig mogelijk risico nemen. Voorraad is voor winkeliers een groot risico, dus wij hebben die hier zodat op elk moment nabesteld kan worden. Voor webshops bieden wij ook ‘drop-shopment’ aan. Dat betekent dat wij een bestelling die bij een webshop binnenkomt direct aan de klant kunnen leveren, zonder dat de webwinkelier er iets van merkt. Verder willen wij een goede service bieden, maar het belangrijkste is een goed product waar de klant op kan vertrouwen en tevreden over is.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
“Zunblock wordt wereldwijd verkocht, maar de sterkste markten zijn in Noord-Europa. In Nederland zijn er op dit moment vier verkooppunten.”

Staat er het komende half jaar iets nieuws op de planning?
“De nieuwe spullen komen altijd in de lente op de markt, dus afgelopen maand kwam het nieuwe model van de sunsuits en suntops van de sharkline uit. In 2014 verwacht ik weer een grote vernieuwing van het assortiment.”

Op welke beurzen staan jullie?
“Afgelopen jaar stonden we op de consumentenbeurs Ouders natuurlijk

Zijn social media belangrijk voor Zunblock? Waarom?
“Social media worden steeds belangrijker. Onze klanten zijn vooral jonge ouders en die gebruiken deze media steeds meer, ook om hun ervaringen te delen. In de toekomst willen wij ook aan de slag met social media om Zunblock nog meer aandacht te kunnen geven.”

Info: Smilla B.V., 06 – 4381 0135, info@zonnekleding.nl