TOP

Zo ziet de perfecte betaalpagina eruit *

Als je het hebt over webshops, dan heb je het over mooie foto’s, duidelijke teksten en misschien ook nog wel een leuke video of blog erbij. Maar wat meesten vaak vergeten is dat de betaalpagina ook de doorslag geeft of iets wel of niet wordt aangeschaft.

Webshops moeten aantrekkelijk zijn, dat weten we nu wel. Duidelijke foto’s, genoeg informatie en een fijne beleving. Maar wat vaak vergeten wordt, is om ook aan de betaalpagina aandacht te besteden. Visual Website Optimizer zette de feiten op een rijtje.

Verlaten winkelmandje

Wat blijkt is dat 68 procent van de online shoppers hun winkelmandje verlaten zonder ook maar iets aan te schaffen. En dat terwijl 63 procent van hen er daadwerkelijk over nadacht om iets te kopen maar werd tegengehouden door:

– 28% : onverwachte verzendkosten
– 23% : het aanmaken van een nieuw gebruikersaccount
– 16% : er nog niet klaar voor zijn om te kopen
– 13% : bezorgdheid over de veiligheid van betaling
– 12%: slechte gebruikerservaring
– 8% : kon geen kortingscode vinden

Het is dus belangrijk dat de betaalpagina: veilig, functioneel en gebruiksvriendelijk is en een mooi design heeft. Gebruik een A/B test om te kijken wat het beste werkt.

Inlogpagina

Bij de inlogpagina is het belangrijk dat klanten makkelijk kunnen inloggen en snel een vergeten wachtwoord kunnen opvragen. Daarnaast moet er ook een optie zijn voor nieuwe klanten om niet per se een account aan te hoeven maken. Bespaar de klant tijd door onnodige informatie niet te hoeven invullen. Sommige velden kunnen ook automatisch worden ingevuld, zoals de adresgegevens waarbij je alleen de straatnaam en het straatnummer hoeft in te vullen en de rest vanzelf wordt aangevuld.

Winkelmandje

Zorg ervoor dat de klant tot op het laatste moment nog het winkelmandje kan aanpassen. Zet ook een foto van de producten bij. Als de klant een product uiteindelijk toch niet wil kopen, geef dan de optie om het voor later te bewaren. Maar liefst 54 procent van de online shoppers zegt namelijk dat ze sneller een artikel zouden kopen als ze het kunnen opslaan en eventueel later met korting kunnen kopen. Geef daarnaast ook de werkelijke prijs aan waar later niet nog extra kosten aan toegevoegd worden.

Verzenden

Zorg ervoor dat klanten kunnen kiezen uit meerdere tijden van ontvangst (same day delivery, next day delivery, standaard post, etc). Of laat de klant het pakketje gratis in de winkel ophalen. Geef ook de optie om het pakketje naar een ander adres te laten sturen dan de rekening.

Betalen

Verschillende betaalopties hebben is een pre voor een webshop. Laat ook duidelijk zien dat de betaalpagina goed beveiligd is.

Bevestiging

Verzend na de bestelling een bevestigingsmail. Let erop dat het niet vanuit een no-reply adres wordt verstuurd, neem een mailadres waarnaar terug gemaild kan worden. Zet duidelijk de contactgegevens in het bericht en maak het een makkelijk uit te printen pagina.