Zijn modewebwinkels goed voorbereid?
Want met alleen een mooie website en een goed te bedienen bestelprogramma voor de klant, kom je er niet. Wil je de inkoop van je webwinkel goed kunnen managen, dan moet je beschikken over informatie op het gebied van inkoop, verkoop en voorraad. Dat wordt nog wel eens vergeten. De inkoop voor de webwinkel vraagt om een professionele benadering.
Om de inkoop goed te kunnen analyseren is inzicht nodig. Je moet de beschikking hebben over de juiste cijfers: omzet, marge, brutowinst, doorverkoop, omloopsnelheid,voorraad en notastand.
Inkopen betekent ook investeren in voorraad. Teveel of te weinig inkopen kan grote financiële gevolgen hebben en is van invloed op de uiteindelijke winst.
- Bepaal voor je gaat inkopen wat de haalbare omzetdoelstelling wordt en maak aan de hand hiervan een inkoopbudget.
- Zorg voor een goed inkoopplan. Analyseer wat er het afgelopen seizoen goed en niet goed is gegaan op zowel collectioneel als op financieel gebied.
- Aan de hand van de analyse en de inkoopdoelstellingen voor het nieuwe seizoen maak je het nieuwe inkoopplan.
Zo krijg je meer inzicht in wat ingekocht moet worden en wanneer. Het versterkt je onderhandelingspositie met de leverancier. En het allerbelangrijkste: door te organiseren maak je inkoop beheersbaar. Een goede voorbereiding is het halve werk!