TOP

Zij bepalen wie de ‘sportwinkel van het jaar 2010’ wordt

Inmiddels zijn alle vijf de genomineerde voor de Sportcult 'Sportwinkel van het jaar 2010'-verkiezing bekend. Maar wie bepalen eigenlijk welke winkel wint ? Hoog tijd om de jury voor te stellen.

Na een bloedstollende strijd werd The World of Walking van Bart en Marya Dirven in 2006 verkozen tot ‘Sportwinkel van het jaar’. Vier jaar later blaast Sportcult de verkiezing nieuw leven in. De vijf genomineerde winkels hebben dit jaar al bezoek gehad van Sportcult: Down Town in ‘s-Hertogenbosch, De Jong Sport in Nieuwkoop, Intersport Superstore in Uden, Kickin It Sports in Zoetermeer en Wim Jaquet Sports in Amersfoort. In winkelreportages hebben zij aangetoond wat hun zaak zo succesvol maakt en waarom hun winkel op http://www.sportcult.nl/ werd voorgedragen. Halverwege oktober is het de beurt aan onze onafhankelijke jury om persoonlijk de winkels te bezoeken en ze te beoordelen op verschillende criteria. Waar gaan Marjolein, Bart en Frans op letten?

Marjolein Mesman,

oprichter en eigenaar van m²retail: management begeleiding en training voor fashionmanagement en wholesale

Met ervaring bij zowel grootwinkelbedrijf (Mark&Spencer) als brands met eigen winkels (Levi’s, Dockers) startte Marjolein in 2001 haar eigen bedrijf waarmee ze rendementsverhoging realiseert door het optimaliseren van operationeel management en persoonlijke effectiviteit. Door middel van coaching, training en managementadvies worden kennis en vaardigheden blijvend in de organisatie verankerd. Als jurylid voor de verkiezing van ‘sportwinkel van het jaar’ stelt zij zichzelf de vraag: “Waarom kiest een consument juist voor die ene winkel? De gemiddelde sportwinkel is, net als een modewinkel, een multibrand met grote omzetaandelen voor bekende merken. Merken die ook bij de concurrentie en via webwinkels te koop zijn. Wat is dan de toegevoegde waarde van juist die ene winkel?”

Bart Dirven,

eigenaar van The World of Walking in Made, sportman en de winnaar van de Sportcult ‘sportwinkel van het jaar’-verkiezing 2006

Bart houdt van een uitdaging. In  2007 stond hij op de hoogste berg van Zuid-Amerika, de 6962 meter hoge Aconcagua en twee jaar op de top van de Shishapangma in Tibet, 8012 meter hoog. Als ondernemer weet hij alle publiciteit naar zich toe te trekken en maakt hij gebruik van tv, radio, dag- en weekbladen, lifestylebladen en vakbladen. Door internationale verkooporganisaties wordt hij vaak gevraagd mee te denken over de beleving van consumenten en retailers. Bart weet dan ook precies waar hij op gaat letten bij het beoordelen van de genomineerden. “De beleving in een sportzaak vind ik heel belangrijk. Een winkelconcept vind ik goed of niet goed. Ik kom net uit België waar ik weer erg veel inspiratie heb opgedaan.” Bart vindt het jammer dat veel sportzaken rommelig zijn en de focus in de sportbranche meer ligt op het scherp prijzen van de producten in plaats van productbeleving. Wat hij wil zien bij de winnaar: “Passie voor het vak. Want dan is het voor een ondernemer vanzelfsprekend om een doordacht assortiment te hebben, beleving te creëren in de winkel en klanten hongerig te maken naar je producten. Dan zijn je financiële zaakjes zeker in orde.”

Frans van der Hoorn

directeur Modint, de ondernemersorganisatie van fabrikanten, importeurs, agenten en groothandelaren van (sport)kleding, modeaccessoires, tapijt en (interieur) textiel

“Mijn jarenlange bankervaring komt dan nog van pas”, was de spontane reactie van Frans van Hoorn toen hij werd gevraagd om zitting te nemen in de jury. Na jarenlang bij banken te hebben gewerkt (ING, credit Lyonnais en Generale Bank), begon hij in 1998 bij Modint BV. “De dynamiek van de branche spreekt mij aan en daarbinnen de ontwikkeling van Modint. Sinds begin dit jaar bestaat Modint GmbH en nu kan ik wel eens de grens over blazen in plaats van aansluiten in de A12-file.” Het is niet de eerste keer dat Frans in een jury zit: “Meestal zijn het creatieve beoordelingen in onze branche en volgens mijn vrouw en dochter heb ik daar geen kijk op. Daarom vind ik het wel leuk nu eens door de financiële bril te kunnen kijken.” Frans gaat in zijn vrije tijd graag richting de tennis- en golfbaan. En in de zomer is hij regelmatig op zijn oude catamaran te vinden. “Jaren geleden kocht ik softboots voor bij mijn snowboard en heb ik ervaren wat een goede advisering waard is: ik heb ze nog steeds.” Frans loopt zelf dan ook regelmatig bij Intersport Luising naar binnen en bij Active Life Sports aan het Jansplein in Arnhem.