TOP

Zeven tips: hoe speel je als retailer in op de ontwikkeling van online?

Rabobank bracht deze maand een rapport uit over online retail. De vraag hoe fysieke retailers kunnen inspelen op de ontwikkeling van online staat centraal. Lees hier het antwoord.

Iedere fysieke retailer heeft er mee te maken: de opkomst van de online markt. Hoe zorg jij er voor dat deze ontwikkeling jou niet de das om doet? Uit het rapport van Rabobank haalde Textilia onderstaande zeven tips.

1. Omarm online!

Het aandeel van online groeit in de totale non-food retailmarkt naar verwachting van 9 procent in 2012 naar 18 procent in 2020. Retailers zullen dus moeten inspelen op online om ook te groeien.

2. Multi-channel

Begin een multi-channel store, waarin je het beste van de offline en online wereld combineert.

3. Onderscheiden

Een fysieke retailer kan gebruik maken van elementen die online niet te realiseren zijn, zoals passen en persoonlijk contact. Hiermee onderscheid jij je van de online retailer.

4. Ken je klant

Leer de klant kennen. Waar online retailers praktisch automatisch de nodige informatie over de klant verzamelen, weet een fysieke retailer vaak weinig van de klant.

5. Een goede buur…

Werk samen met andere fysieke retailers. De buren kunnen de winkelomgeving immers aantrekkelijk maken en houden.

6. Huren of kopen

Wees flexibel door een pand te huren in plaats van de te kopen. Hierdoor kun je snel inspelen op de onverwachte gebeurtenissen in de onzekere toekomst.

7. Onderneem nu actie!

Denk kritisch na over de toekomst. Te denken valt aan het heronderhandelen van de huur, het zoeken van een andere locatie, het (met anderen) vergroten van de relevantie van het winkelgebied, en het aanbieden van jouw winkel als pick-up point voor anderen. En is het openen van een nieuwe winkel écht een goed idee?