TOP

Vier winkeltypes met een toekomst

Fysieke winkels krijgen een andere functie, dat denkt onderzoeksbureau GfK. Deze vier winkeltypes gaan we in de toekomst veel zien.

Volgens onderzoeksbureau GfK zullen fysieke winkels door de opkomst van nieuwe koopkanalen niet uit het straatbeeld verdwijnen. Wel zullen fysieke winkels een andere functie krijgen, namelijk die van flagship store, showroom, multichannel store of pick-up store.

Flagship stores

Er lijkt geen dag voorbij te gaan of er opent een nieuwe flagship store. Flagship stores zijn winkels met het complete assortiment van één merk, die als doel hebben emotie aan het merk te koppelen en het gewenste imago in de hoofden van klanten te ‘planten’.

Showrooms

De uitkomst voor een online shop: een beeldgeoriënteerde winkel met geselecteerde en exclusieve opvallende producten. Consumenten kunnen er kijken en proberen, om vervolgens via internet het artikel te bestellen.

Multichannel stores

Een multichannel store focust op de bestverkopende items en heeft een online bestelmogelijkheid in de winkel. Hierdoor combineert het offline met online. Outdoor winkel Bever werd vorige maand tot beste multichannel winkel verkozen.

Pick-up stores

In pick-up stores kunnen klanten hun online orders afhalen. De locatie en toegankelijkheid zijn belangrijke voorwaarden.  De zichtbaarheid voor klanten en het behouden van klanten zijn de voornaamste doelstellingen van pick-up stores.