TOP

Zalando open voor Nederlandse lokale retailer, recordaantal shirts geïmporteerd en wie is de rijkste in modeland?

Zalando opent zijn platform voor fysieke retailers, Euretco moet afscheid nemen van een directeur en Nederland heeft in 2018 een recordaantal shirts geïmporteerd. Waar komen die vandaan? En: wie is de rijkste kledingmiljonair in ons land volgens de Quote 500? Je leest dit en meer in het nieuwsoverzicht van 5 november.

Nederland importeert recordaantal shirts

Nederland heeft 213 miljoen katoenen shirts en onderhemden geïmporteerd in de eerste acht maanden van 2018. Dat meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek naar de internationale kledinghandel. Dat is het hoogste aantal ooit gemeten en circa 2,5 keer meer dan in 1998. In totaal werd in januari tot en met augustus ter waarde van 7,6 miljard euro aan kleding geïmporteerd, 8 procent meer dan vorig jaar in dezelfde periode.

De belangrijkste leverancier is Bangladesh. In 2017 kwamen 91 miljoen shirts daar vandaan. Andere grote shirtproducenten zijn China (21 miljoen stuks geleverd), India en Turkije (beide 17 miljoen stuks). De gemiddelde importprijs per shirt is in 2018 ruim 3 euro. De importprijs van een shirt uit Bangladesh is met circa 2 euro het goedkoopst, een shirt uit China ligt ook onder dat gemiddelde: €2,50. In India en Turkije kost dat meer dan gemiddeld, respectievelijk €3,20 en €5.

Steve Evers verlaat Euretco-directie

Steve Evers vertrekt uit de directie van retailserviceorganisatie Euretco. Evers wordt ceo van Intersport International Corporation. Dat meldt onder meer Retailtrends.

Evers is sinds 2010 lid van de directie van Euretco, de dochteronderneming van de Duitse inkooporganisatie EK/Servicegroup. In 2015 werd hij benoemd tot coo. Ook in dat jaar werd hij lid van de raad van toezicht van Intersport International. Na de overname in 2017 trad hij toe tot de directie van de EK/Servicegroup. Hij is verantwoordelijk voor media, doe-het-zelf, fashion, sport en wonen. Eind dit jaar legt hij die functie dus neer. Franz-Josef Hasebrink, voorzitter van de directie van de EK/Servicegroup betreurt dit: “We begrijpen echter zijn beslissing om ons bedrijf voor deze bijzondere uitdaging te verlaten.”

Nederlandse winkeliers kunnen verkoop starten op Zalando

Zalando breidt het verkoopnetwerk voor fysieke retailers uit. In 2019 wordt het zogeheten ‘connected retail’-programma uitgerold en Nederland is een van de testmarkten. Dat meldt Twinkle onder meer. Via dit programma biedt Zalando via fysieke retailers de kans om hun producten online te verkopen, zonder dat ze daar per se een eigen webshop voor hoeven op te zetten. Winkeliers betalen een bepaald bedrag voor bemiddeling en ze zorgen zelf voor de verzending van het pakket. Op deze manier creëert Zalando een groter aanbod op zijn eigen platform.

Elke winkelier met een passend aanbod kan zich aansluiten bij het verkoopplatform, laat Carsten Keller weten, de VP direct to consumer van Zalando.  De samenwerking met lokale ondernemers is onderdeel van Zalando’s strategie om allerlei partijen  uit de modewereld samen te brengen en samen een groot kledingplatform te beginnen. ‘Connected retail’ moet het mogelijk maken producten op dezelfde dag nog te bezorgen door lokale winkeliers.

Zalando is in 2016 gestart met een proef van dit systeem in Duitsland, waarbij kleding en schoenen van lokale Duitse modewinkels op het platform werden verkocht. Eerder werkte de e-tailer samen met Adidas in Berlijn. Klanten kunnen via een app zien welke producten van het merk beschikbaar zijn in de winkel en dezelfde dag nog thuis laten bezorgen. Het is ook mogelijk om de bestelling in de winkel op te halen.

Eind van dit jaar zullen er 600 retailers actief zijn op het platform. Het streven is om het connected retail-netwerk in 2019 verder uit te breiden naar andere landen. Dat ons land een van de testmarkten is, is omdat winkeliers volgens Keller graag nieuwe dingen uitproberen. “Maar ze zijn ook erg kritisch en delen royaal feedback”, zegt hij tegen Twinkle.

Deze modeondernemers staan in de Quote 500

De Quote 500 ligt weer in de schappen. Daarin staan ook de rijkste mensen uit de kledingbranche. Het zal niemand verbazen dat we daarin iemand terugzien die  onlangs veel in het nieuws is geweest: Marcel Boekhoorn. Zijn investeringsmaatschappij Ramphastos Investments is namelijk de nieuwe eigenaar van Hema, zo werd vorige maand bekend. Daarnaast zijn er dit jaar ook weer eens echte nieuwkomers te bespeuren, en we zien namen terug van modeondernemers die eerdere jaren buiten de 500-boot vielen. Nieuwsgierig naar alle namen en nummers? Lees snel het uitgebreide artikel op de website!

Quote 500 van 2018

Geen kaart voor de Trenddag? Zo ben je er volgende keer snel bij!

De Trenddag die Textilia, Schoenvisie en Bengels organiseren in het Textielmuseum in Tilburg op dinsdag 6 november, is volledig uitverkocht. Heb je geen kaart kunnen bemachtigen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief om het laatste nieuws erover te ontvangen én om op de hoogte gehouden te worden van onze komende evenementen.

Op de Trenddag vertellen trendforecasters Christine Boland en Jan Agelink over de trends van inkoopseizoen 2019-2020. Retailspecialist Carin Frijters geeft praktische tips en tricks over hoe je als retailer op een betaalbare manier verrassend kan blijven en zo het verschil kan maken. Meld je snel aan, dan mis je het de volgende keer niet!