TOP

Zalando cancelt Bread & Butter, Diesel stapt in vastgoed en Mud Jeans ontvangt belangrijk certificaat

Zalando stopt na drie jaar met de modebeurs Bread & Butter. Verder: Diesel stapt in vastgoed en opent binnenkort het eerste Dieselgebouw en Mud Jeans ontvangt het Nordic Swan Ecolabel. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 29 november 2018.

Beeld: Mud Jeans

Diesel stapt in vastgoed

Jeansmerk Diesel heeft een overeenkomst getekend met het internationale vastgoedbedrijf Bel Invest Group om het eerste residentiële Dieselgebouw in Miami, Florida te bouwen. Het gebouw komt in het levendige en voetgangersvriendelijke kunstdistrict Wynwood, een gebied dat de afgelopen jaren is gegroeid tot een van de meest dynamische buurten van Miami, zo schrijft Sportswear International.

Het gebouw is ontworpen door Zyschovich Architects en zal 143 wooneenheden bevatten. De lofts zijn ontworpen door Diesel Living. Renzo Rosso, oprichter van Diesel, vertelt aan Sportswear International: “Diesel Living is het eerste echte concept van modern wonen door een modemerk. Het weerspiegelt de levensstijl van de jonge generaties van vandaag, die het leven leven op hun eigen voorwaarden. We maken woningen waar deze mensen leven, werken en zich vermaken met vrienden – ruimtes die veel over hen en hun persoonlijkheid zeggen. Diesel Living helpt hen om dat te doen. Ik weet zeker dat dit nieuwe project slechts het begin is van een nieuw en opwindend avontuur.”

Meer details worden in het eerste kwartaal van 2019 naar buiten gebracht, met de start van de voorverkoop en een officieel lanceringsevenement.

Mud Jeans ontvangt belangrijk eco-certificaat

Mud Jeans heeft een nieuw certificaat ontvangen: het Nordic Swan Ecolabel. Op hun website laten het merk weten dat ze al een lange tijd droomde van dit specifieke certificaat. Volgens het jeansmerk is het ecolabel de heilige graal van de Scandinavische kledingcertificaten. Negen van de tien Scandinavische consumenten kennen het Nordic Swan Ecolabel en de helft daarvan zoekt ernaar als ze winkelen.

Het ecolabel evalueert de totale levenscyclus van een product, van grondstof tot afval, of in het geval van Mud Jeans recycling. Ze houden rekening met de milieueffecten in elk deel van de supply chain. Het merk moest door een uitgebreide interne audit van anderhalf jaar om alle productieprocessen en materialen door te nemen.

Bijna de gehele collectie (41 modellen) heeft het Nordic Swan Ecolabel ontvangen.

Zalando stopt met Bread & Butter

Modebedrijf Zalando last de modebeurs Bread & Butter af, dat meldt de Duise krant Handelsblatt. De beurs gaat in ieder geval in 2019 niet door, over de verdere toekomst kan Zalando mede-oprichter David Schneider nog niets zeggen: “Alles wat we investeren en proberen, moet strategisch zijn als bedrijf en tegelijkertijd schaalbaar. Met Bread & Butter hebben we een limiet bereikt en daarom zal de beurs -tenminste in 2019- niet doorgaan,” zegt hij tegen de krant.

Volgens Schneider heeft het niet te maken met te hoge kosten. Daarnaast is er de mogelijkheid dat het in de toekomst mogelijk is om met één merk live-evenementen in geselecteerde grote steden te organiseren.

Zalando kocht drie jaar geleden de merkrechten van de voormalige B2B-beurs en maakte er een jaarlijks consumentenfestival van. Het stopzetten van de beurs kost 20 mensen hun baan, maar Scheider licht toe dat zij elders binnen Zalando aan de slag kunnen, mochten ze dat willen.

Billionaire opent eerste Nederlandse winkel

Het zustermerk van Philipp Plein, Billionaire, heeft haar eerste winkel in Nederland geopend. Het Italiaanse modemerk opende de flagshipstore aan de Amsterdamse P.C. Hoofstraat. Dat schrijft Retailnews.

De winkel is zo’n 130 vierkante meter groot en is volgens een nieuw concept ingedeeld en ontworpen. De architect Claudio Pironi wilde met de winkel veel luxe uitstralen, met veel glas en goud. Er zijn zo’n dertig brandstores van het merk over de wereld in dertien landen te vinden.

Kijktip: genaaid

In ‘Genaaid’ krijgen vijf modemakers de kans om een duurzame modecollectie te ontwerpen en vervolgens te presenteren op een catwalk. Voordat ze aan de slag gaan met hun collecties, reisden de kandidaten af naar Myanmar, om daar te zien hoe het grootste deel van de kleding wordt gemaakt. De jonge ontwerpers werken in de serie mee op katoenvelden, ververijen en sweatshops. De serie heeft er inmiddels drie afleveringen opzitten, die je hier kunt terugkijken.