TOP

Yousra Razine Mahrah winnaar Lichting, demonstratie bij Bangladesh-event en Ciff showt tijdens NYFW

Clean Clothes Campaign demonstreert bij Amsterdams Bangladesh-evenement. Verder: Superdry presenteert wisselvallige jaarcijfers, Ciff X Revolver exposeert tijdens New York Fashion Week en mannenmodemerk Aarden lanceert een coöperatie. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 4 september.

Foto: Yousra Razine Mahrah/door Team Peter Stigter

Demonstratie bij Best of Bangladesh-event in Amsterdam

Activisten van Clean Clothes Campaign hebben maandag 4 september gedemonstreerd bij de eerste editie van het Best of Bangladesh in Europe evenement in de Amsterdamse Westergas. Tijdens dit nieuwe event staan onder meer de textielproductiecapaciteiten van het land centraal. 

De actievoerders roepen via de demonstratie de regering van Bangladesh, de vereniging van werkgevers en alle merken die in Bangladesh inkopen op om diverse acties te ondernemen. Zo pleiten ze onder andere voor een nieuw minimumloon van ten minste 195 euro per maand, het respecteren van rechten van arbeiders en brengen ze het geweld tegen vakbondsleiders onder de aandacht. Aanleiding hiervoor is de moord op vakbondsleider Shahidul Islam die afgelopen juni werd gedood na onderhandelingen met een fabriek over verschuldigde lonen en bonussen van werknemers.  

Yousra Razine Mahrah winnaar Lichting 2023

Yousra Razine Mahrah heeft Lichting 2023 gewonnen. Tijdens de Amsterdam Fashion Week (AFW), afgelopen week, is de ontwerper verkozen tot het meest veelbelovende talent van Nederland. Razine Mahrah, afgestudeerd aan ArtEZ University of the Arts, deed mee aan de modeverkiezing via een ‘open call’. Dit betekent dat zij niet via een modeacademie, maar op eigen gelegenheid meedong. De prijs is een Lichting 2023 award ter waarde van 10.000 euro, een eigen show tijdens de AFW in 2024 en juridische begeleiding van Van Kaam IP, Media & Privacy.

Razine Mahrah presenteerde haar collectie ‘K*tmarokkaan’, een reflectie op haar eigen identiteit. De ontwerper liet zich inspireren door verschillende werelden die zij beleeft als Marokkaanse vrouw: sensuele lingerie tegenover ingetogenheid, Berber geitenhuid tradities en in Nederland opgelegde stereotypen. Panel-lid Marlo Saalmink: “Yousra raakte ons diep met haar verhaal en bracht tegelijkertijd belangrijke sociaal-politieke kwesties aan het licht, kwesties rondom vrijheid, acceptatie en inclusiviteit. Haar onafhankelijke geest, absolute toewijding aan haar collectie en oprechtheid zorgden samen voor een krachtige boodschap.”  

Aarden start coöperatie

Het duurzame modelabel Aarden lanceert 7 september de Aarden coöperatie. Met dit initiatief wil eigenaar Erik Toenhake een ‘eerlijkere wereld realiseren’. Toenhake: “Door lid te worden van onze coöperatie kunnen we leden ten minste drie jaar unieke, perfect passende maatkleding bieden vanuit een gezamenlijk inkoopvoordeel en zonder winstoogmerk. In een tijd van graaiflatie en overwinsten bij (mode)bedrijven kiezen wij voor het centraal stellen van de behoeften van onze klanten door met hen de Aarden coöperatie te vormen.” 

Leden krijgen toegang tot speciale en gelimiteerde ontwerpen, exclusieve events, collecties en lifestyleproducten. “Samen vormen we een beweging die andere duurzame merken en initiatieven steunt”, zegt Toenhake in een verklaring. “Met de oranje knoop aan je mouw laat je zien dat je onderdeel bent van de Aarden coöperatie.” 

Ciff X Revolver debuteert tijdens New York Fashion Week

De Deense modebeurs Ciff X Revolver exposeert voor het eerst tijdens New York Fashion Week. Het platform presenteert van 7 tot en met 9 september 2023 in een showroom een selectie van duurzame Deense en Amerikaanse merken als Han Kjøbenhavn, Berner Kühl, Helmstedt, Storm & Marie, Isnurh, Patmos, Charles Harbison en Jahnkoy. Ciff X Revolver werkt hiervoor samen met de organisatie Council of Fashion Designers of America (CFDA) en de Deense handelsorganisatie Wear. 

“Het voelt als de perfecte tijd om duurzame merken voor te stellen aan de lokale en internationale markt en pers”, laat het Deense modeplatform weten. De organisatie laat verder in een statement weten de traditionele ideeën en rol van beurzen te onderzoeken net als ecosystemen die een verantwoorde markt verder laten groeien.    

Superdry presenteert wisselvallige cijfers

Superdry heeft het afgelopen boekjaar, eindigend op 29 april 2023, een lichte omzetgroei behaald; van 713 (vorig jaar) naar 728 miljoen euro. Het nettoverlies komt in deze periode uit op 173 miljoen euro, tegenover 26 miljoen euro een jaar eerder. Met name de eigen retailkanalen en e-commerce van het Britse merk presteerden goed. De wholesaletak moest duidelijk inleveren, gezien een min van 19,1 procent. 

Julian Dunkerton, oprichter en CEO verklaart in een statement dat het een moeizaam jaar was met ‘extreem uitdagende marktomstandigheden, vooral in wholesale’. Toch kijkt de topman optimistisch vooruit: “We hebben goed gekeken naar hoe we opereren en ondernemen actie om onze positie te verbeteren.” Het bedrijf doet dit onder meer door te kijken naar de kosten.