TOP

Wintereditie Bread & Butter naar Barcelona: een goed idee? [opinie]

In 2015 keert Bread & Butter van 8 tot en met 10 januari terug naar de Fira de Barcelona. Een ‘mastermind move’ van Karl-Heinz Müller of een sprong van een kat in het nauw? Reacties uit de markt.

Karl-Heinz Müller gooide begin juli opnieuw een klein bommetje op de markt. Op de persconferentie van Bread & Butter deelde hij mee dat hij de wintereditie van de beurs naar Barcelona verhuist. Müller is de goudzoekers (lees: de andere beurzen) in Berlijn zat en vindt het tijd voor een opfrisser. Vivian Hertog-Holla, marketing & pr-manager bij  Denham over de verhuizing: “Een verandering hing al een tijdje in de lucht. Zes maanden geleden wilde Karl-Heinz een persdag en consumentendagen introduceren. Van die plannen is uiteindelijk niets terecht gekomen, maar het is duidelijk dat hij de markt wil opschudden.” Denham zal met de verhuizing meegaan. “Wij staan er positief tegenover. Een nieuwe plek is altijd leuk en we denken dat Barcelona andere merken zal aantrekken”, aldus Hertog-Holla.

Weer Barcelona?
Nieuw is Barcelona natuurlijk niet, want Bread & Butter vond vanaf 2005 tot en met januari 2009 al op exact dezelfde plek plaats. Tony Tonnaer van K.O.I. vindt het jammer dat Müller niet voor een andere stad heeft gekozen. Tonnaer: “Ik vind het idee van een reizende beurs ontzettend leuk. Een wintereditie in Barcelona lijkt me prima, maar ik had het spannender gevonden als hij echt voor een hele andere stad had gekozen. Budapest bijvoorbeeld.” Ook brengt een beurs in de Spaanse stad wat logistieke problemen met zich me. “Het wordt allemaal wat duurder. Naar Berlijn nemen we de boel mee in de auto. Straks moeten we het vliegtuig pakken”, aldus Tonnaer.

Duitse markt
Voor Floris van Bommel was het in juli de twaalfde keer dat met merk aan Bread & Butter deelnam. Duitsland is een belangrijke markt voor het Nederlandse schoenenmerk. Creatief directeur Floris van Bommel kiest er dan ook voor om niet mee te gaan naar Barcelona: “Bread & Butter gaat voor ons veel meer om het contactmoment met onze Duitse klanten, dan om het tonen van de nieuwe collectie. Daarom willen we in 2015 alleen tijdens de zomereditie in Berlijn aanwezig zijn. Elk seizoen staan we op nog zo’n tien andere Duitse beurzen, dus we kunnen de wintereditie best overslaan.” Ook het Italiaanse outdoormerk Dolomite ziet het niet zitten om in januari  2015 naar Barcelona te gaan. “We wilden deze zomer in plaats van Bread & Butter liever naar Premium, maar daar is geen ruimte voor nieuwe exposanten. Komende winter kiezen we waarschijnlijk voor Panorama in Berlijn,” zegt het hoofd van de schoenencollectie. 

Bij GSus denken ze juist dat de Barcelona-editie kansen biedt om nieuwe klanten binnen te halen. “Je merkt dat de Bread & Butter minder internationaal is geworden. Het is steeds meer een lokale beurs. In Barcelona is het mogelijk om Zuid-Europese retailers te ontmoeten”, zegt Sacha Verbeek, medewerker marketing & pr. “De kans is zeker aanwezig dat wij meegaan, maar het is absoluut nog niet zeker.”

Het Nederlandse schoenenmerk Hub weet ook nog niet wat het gaat doen. Marije Buren, hoofd pr en marketing zegt: “Wij twijfelen nog, maar waarschijnlijk gaan we niet mee naar Barcelona. Het is heel raar, dat Karl-Heinz Müller niet eerst de meningen van de exposanten heeft gepeild.”

Noodgreep
Volgens Joel Ferdinandus, regioadviseur bij brancheorganisatie Inretail, vindt een groot deel van de winkeliers het logischerwijs prettig dat er zoveel beurzen zijn in Berlijn. Met het vertrek van Bread & Butter in de winter, versnippert het aanbod weer. “Het wordt een dure grap als je naar Barcelona, Berlijn en naar de Pitti moet voor de inkoop.”

Ferdinandus ziet de verhuizing als een noodgreep van Müller. “Müller ziet de andere beurzen in Berlijn groeien ten koste van Bread & Butter. Maar kan de stad wel zonder Bread & Butter? Het is nog maar de vraag of de andere beurzen samen genoeg aantrekkingskracht hebben zonder B & B. Ik denk dat hij deze move maakt om af te rekenen met de concurrentie in Berlijn en daarna weer gewoon terugkeert naar Duitsland.”

Modefabriek
De regiomanager ziet kansen voor Modefabriek. “Premium zit zo goed als vol en Panorama is niet voor alle merken een goed platform. Als het Modefabriek lukt om de grote jongens binnen te halen dan is Amsterdam een beter alternatief voor de Noord-Europese inkopers dan Barcelona.”

Barcelona, een goed idee? Laat een reactie achter.