TOP

Winstval voor We Fashion, Britse modebeurzen fuseren en consumptie huishoudens hoger

We Fashion heeft de winst het afgelopen boekjaar fors zien dalen. Verder: de Britse modevakbeurzen Pure London en JATC fuseren, Vagabond Shoemakers heeft een nieuwe creatief directeur en Nederlanders spendeerden meer in juni. Dit is het nieuwsoverzicht van donderdag 17 augustus.

Beeld: Pure London

Winstval voor We Fashion, omzet stijgt wel

We Fashion heeft de winst het afgelopen boekjaar fors zien afnemen: met 80 procent. Daarover bericht onder meer RTL Nieuws. De nettowinst daalde over de periode februari 2022 tot en met januari 2023 van ruim 41 miljoen naar bijna 8 miljoen euro. De omzet steeg wel met een kleine 20 miljoen, naar ruim 280 miljoen euro, waarmee We Fashion terug is op het niveau van voor de pandemie.

De modeketen wijdt de winstval aan de uitdagende marktomstandigheden, de hoge inflatie en de stijgende prijzen voor onder meer personeel en inkoop. Ook was het bedrijf meer kwijt aan winstbelasting. Het management zegt de uitdagende markt het hoofd te kunnen bieden dankzij efficiëntere processen en betere marges.

Britse modebeurzen Pure London en JATC samen verder

De Britse vakbeurzen Pure London en Just Around The Corner (JATC) gaan vanaf februari 2024 samen verder als onderdeel van de Hyve Group. Het eerste gezamenlijke event – Pure London x JATC – vindt plaats van 11 tot en met 13 februari op beurslocatie Olympia London. Het nieuwe event belooft een ‘gecureerde selectie’ van meer dan 300 merken. Het aanbod combineert vrouwenmode (inclusief een gebied voor opkomende ontwerpers), mannenmode, schoenen en accessoires, lifestyle en beauty. Ook nieuw is de Together Zone met uniseks en genderloze collecties.

Eventdirector Gloria Sandrucci spreekt in een aankondiging van een ‘mijlpaal in de geschiedenis van de twee beurzen. “Gedreven door de visie en wens om de inkoop voor ondernemers gemakkelijker en beter te maken. Onze missie om Europa’s meest inspirerende en diverse viering van mode te worden. Met de beste selectie van merken, betrouwbaarste trendinzichten en baanbrekende zakelijke kansen, waarmee we ons tegelijkertijd uitspreken voor duurzaamheid.”

CBS: Consumptie Nederlandse huishoudens hoger in juni

De consumptie van Nederlandse huishoudens is afgelopen juni licht toegenomen in volume (+1,2%) ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, blijkt uit nieuwe CBS-cijfers. Nederlanders kochten meer duurzame goederen (+2%), waarmee onder meer kleding, schoenen en auto’s worden bedoeld. Ook werd er meer getankt: in totaal werd 5,9 procent meer aan zogenaamde overige goederen verbruikt, waaronder motorbrandstoffen en energie. Aan voedings- en genotmiddelen werd 1,9 procent minder besteed.

Vagabond Shoemakers krijgt nieuwe creatief directeur

Maria Olander volgt Marie Nilsson Peterzén op als nieuwe creatief directeur van Vagabond Shoemakers. Nilsson Peterzén blijft aan als adjunct-directeur en in een adviserende rol, zo kondigt het Zweedse schoenenmerk aan op Linkedin. Olander is al bijna 25 jaar werkzaam bij het bedrijf, de laatste twaalf jaar als hoofd design. Ze is ‘blij en dankbaar’ voor het geschonken vertrouwen. “Ik kijk ernaar uit om met ons designconcept aan een breder perspectief te werken”, stelt ze. “Waar ons merk zichtbaar is en in welke context.”

Vagabond zette hier al stappen mee met de lancering van een leren jas en een lijn T-shirts, de eerste aanzet voor een kledinglijn. Ook het betreden van nieuwe markten maakt deel uit van de strategie. Dit najaar doet het merk zijn intrede in Azië via marktplaats Tmall en een distributeur voor Zuid-Korea.