TOP

Winnaar Online Retail Experience Award 2015: United Wardrobe [interview] *

United Wardrobe kreeg een award van de jury van de Dutch Retail Experience Awards voor het vernieuwende online concept. “We zijn net twee jaar bezig en hadden niet verwacht dat we zouden winnen”, zegt medeoprichter Thijs Verheul van de sociale modemarktplaats.

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Textilia interviewt de jury- en publiekswinnaars allemaal. Deze week United Wardrobe, de winnaar van de juryprijs in de categorie Online Experience Award en door het publiek ook nog beloond met de derde prijs in deze categorie.

In kledingkasten kijken

Het idee voor United Wardrobe ontstond in 2013 toen drie ondernemende studenten aan de Universiteit van Wageningen aan het sparren waren over ideeën voor bedrijfjes. “Sjuul Berden had het eens over zijn drie zusjes die altijd kleding van vriendinnen leenden of via Marktplaats kochten”, begint mede-oprichter Thijs Verheul.

“We constateerden dat er geen centrale plek bestond om in elkaars kledingkasten te kunnen kijken. Toen zijn we samen met Joep Dohmen gewoon begonnen met een website en voor we het wisten hadden we 10.000 gebruikers. Dankzij Facebook ging dat heel snel. Inmiddels is Thijs Slijkhuis, die ook met ons studeerde in Wageningen, er ook in gestapt.”

United Wardrobe

Community

United Wardrobe is een community voor het kopen en verkopen van tweedehands kleding. Elke gebruiker heeft een eigen profiel met haar aanbod (90% van de gebruikers is vrouw) en kan gevolgd worden door andere gebruikers. De verkoper verstuurt zelf de pakketjes, de verzendkosten zitten in de vraagprijs. Kopers kunnen via iDeal betalen en United Wardrobe maakt het geld pas over naar de verkoper als het pakje goed is aangekomen. De koper betaalt United Wardrobe €1,99 transactiekosten per gekocht artikel. Anderzijds krijgt de verkoper 90% van de verkoopprijs overgemaakt.

Uit het juryrapport

De Online Experience Award is bestemd voor de webshop die een bijzondere online beleving neerzet voor de consument, vernieuwende faciliteiten en inspiratie biedt voor de online bezoeker. United Wardrobe laat mede-genomineerden als Fresh Cotton, Shopping Small en Orange Bag achter zich. Volgens de jury van de Dutch Retail Awards is het creëren van een online community voor vintage en tweedehandskleding een bijzonder vernieuwend en interessant concept.

‘De webshop ziet er trendsettend uit en is heel toegankelijk. De producten zijn goed gefotografeerd. Ze hebben een mobiele app, welke heel gebruiksvriendelijk is. Helemaal van nu, ze nemen mensen mee in het verhaal. In alles zijn ze trendsettend. Ze besteden overal aandacht aan, bijvoorbeeld aan de top verkopers. Als je een webshop moet adviseren aan de mensen, moet je United Wardrobe laten zien. In een oogopslag is alles duidelijk. Niet alleen een vernieuwende tak van sport, maar ook volledig volgens de groeiende duurzame gedachte.’

Niet verwacht

“We hadden niet verwacht dat we zouden winnen, we waren zelfs een beetje underdressed naar de uitreiking gegaan”, vertelt Thijs Verheul. “We hadden ons opgegeven, maar ons niet uitgebreid verdiept in de andere genomineerden. Maar we voelden ons natuurlijk wel zeer vereerd dat de jury ons als winnaar heeft verkozen boven bekende namen als Fresh Cotton en Orange Bag.”

United Wardrobe 2

Goede fotografie

United Wardrobe telt inmiddels meer dan 100.000 gebruikers. De helft logt minimaal een keer in de twee maanden in. “Voor ons is het de kunst om die op de site te houden en terug te laten komen. Maar we willen vooral dat mensen hun kleding op United Wardrobe zetten. We moeten het van de verkopers hebben: zonder goede producten zijn we nergens.”

Alles wat geplaatst wordt, komt meteen online, maar wordt wel aan een check onderworpen door de jongens van United Wardrobe. “Foto’s van slechte kwaliteit blokkeren we, dat zijn er tientallen per dag. De foto’s moeten goed zijn, we hebben op de help-pagina een meisje die uitlegt hoe je goede foto’s maakt. Ook verwijderen we producten die niet onder mode vallen of duidelijk van een nepmerk zijn.”

Grotere bestellingen

Er worden tussen de 100 en 250 bestellingen per dag geplaatst. “Dat willen we omhoog trekken door het vergroten van het aanbod en het aantal kopers. Verder werken we nu aan één winkelmandje voor producten van meerdere verkopers. Klanten betalen dan de transactiekosten per bestelling in plaats van per product. Dat kost ons geld, maar we verwachten dat mensen daardoor sneller meerdere items in één keer kopen en grotere bestellingen gaan doen.”

United Wardrobe 3

Uitbreiding in het buitenland

Er is net een minderheidsbelang in United Wardrobe genomen door een investeerder. Daaruit komt geld wat nodig is om uit te breiden in Nederland en naar België en Duitsland. “We hebben nu 7.000 Belgische gebruikers en dat moeten er veel meer worden. Daarna willen we naar Duitsland. Kopers uit het buitenland betalen €6,50 extra voor de verzendkosten, maar we verwachten dat dat zeker bij een duurder artikel geen obstakel zal zijn. We willen uiteindelijk de grootste modemarktplaats ter wereld worden. Maar laten we beginnen met Europa. We zijn pas sinds kort allemaal fulltime bezig met United Wardrobe. We zijn nu allemaal afgestudeerd en kunnen er volle bak voor gaan.”

Dutch Retail Experience Awards

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

Lees hieronder het verhaal van andere winnaars van de Dutch Retail Experience Awards:

Lena The Fashion Library – Most Innovative Store Award – jurywinnaar

Shoppingsmall.nl – Online Experience Award – publiekswinnaar

De Schoenenfabriek – Best Customer Experience Award – eerste plaats vakjury, derde plaats publieksjury

Maggy’s Mode – Best Retail Experience Award – publiekswinnaar en winnaar van de vakjury

Dansk Design – Best Customer Experience Award – publieksprijs

Meer lezen? In Textilia #11, die op 16 oktober 2015 verschijnt, lees je een uitgebreid interview met Thijs Verheul over United Wardrobe. Klik hier voor een abonnement op de printeditie van Textilia.