TOP

Winnaar Most Innovative Store Award 2015: Kloffie [interview] *

Kloffie kreeg de meeste stemmen van het publiek bij de verkiezing van meest vernieuwende winkel van de Dutch Retail Experience Awards. “Mijn klanten zijn heel betrokken, daarom denk ik dat we juist de publieksprijs hebben gewonnen”, zegt eigenaar Michel Noordermeer.

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2015 op Modefabriek heeft wederom een lijst inspirerende moderetailers opgeleverd. Textilia interviewt de jury- en publiekswinnaars allemaal. Deze week Kloffie, de winnaar van de publieksprijs in de categorie Most Innovative Store.

Favoriete winkel

Michel Noordermeer opende in oktober 2014 zijn winkel Kloffie in een karakteristiek, oud pand in de Kruisstraat in Haarlem, met bakstenen muren, een houten vloer en design meubels. Aan de industriële rekken en in oude linnenkasten vind je een mix van fashion, footwear en gifts. “Ik wilde mijn eigen favoriete winkel ontwikkelen en mix verschillende stijlen en merken”, vertelt eigenaar Michel Noordermeer. “Ik koop vooral in wat ik zelf tof vind. Ik was ooit een echte jeansgast, maar momenteel vind ik de fashionkant leuker, gemixt met streetwear. En ik probeer vooruitstrevend te blijven. Liever die gele jas dan een zwarte en ook de culotte hebben we ingekocht. En dat werkt, want er gaat niet veel de uitverkoop.”

Uit het juryrapport

Het publiek dat voor Kloffie stemde bij de Dutch Retail Experience Awards roemt de sfeer in de winkel in combinatie met het personeel. ‘De pashokjes zijn een beleving voor de consumenten, de glazen vloer is uniek. Het assortiment is heel breed, er kan een volledige outfit met alles erop en eraan gekocht worden. Daarnaast is het een bijzonder en niet doorsnee assortiment. Het pand is erg mooi en oud, dat zorgt al voor veel sfeer. Het personeel is aardig, eerlijk en meedenkend. Ze doen liever teveel dan te weinig. In de winkel zijn veel leuke details, zoals doorkijkjes en een prachtige balie. Persoonlijke aandacht is erg belangrijk bij Kloffie en dat merken de consumenten. Het is een jonge, frisse winkel. Inspirerend en megaklantvriendelijk: alles wat je in andere winkels mist, biedt kloffie juist aan. Een eigenaar die vol passie in zijn winkel staat.’

Betrokken klanten

Noordermeer was blij verrast met de publieksprijs, waarbij hij genomineerden als The Bakery, Lena the fashion library, The Gallery Brandstore en Baskèts achter zicht liet. “Onze klanten en volgers op social media zijn heel betrokken bij wat we doen. Daarom denk ik ook dat ik de publieksprijs heb gewonnen. Ik wilde geen banners en klantenacties om mensen op te roepen op ons te stemmen, ik vind dat mensen het moeten menen als ze stemmen. We hebben nog niet extreem veel volgers, 2.300 op Facebook en 1.700 op Instagram. Maar dat zijn wel échte likes, geen gekochte. Ik ben er ook niet mee bezig om die aantallen te verhogen. Mensen moeten ons volgen omdat ze het echt leuk vinden wat we doen.”

Medewerkers met passie

In de korte tijd dat Kloffie bestaat, bestaat het klantenbestand al uit 2.000 klanten. Daarvan is zeker de helft al meerdere keren terug gekomen. “We hebben vaste klanten uit Zwolle en Rotterdam en zelfs uit Zwitserland. Ik denk dat het komt doordat we verrassend zijn met de collectie en door de service die we verlenen. De mensen in de winkel werken vanuit hun passie. Dat voelen klanten. Op social media geven we mensen een kijkje achter de schermen en maken we het contact persoonlijk door te reageren op berichten.”

Vaste klanten korting

Elke klant die wat koopt krijgt een tegoedbon van 5 procent van het aangekochte bedrag om de volgende keer te besteden. “Zo komen mensen sneller terug. Klanten die in één keer €600 uitgeven vinden vaak dat ze recht hebben op korting en vragen daar ook om. Maar klanten die 10 keer voor €75 kopen krijgen nooit wat. Ik vind deze methode eerlijker. We werken niet met klantenpassen, alles staat in ons systeem en zo kunnen we altijd zien of iemand nog een korting heeft open staan. Zo stimuleer je mensen meteen om hun gegevens achter te laten voor in het klantenbestand.”

Geen webshop

Tegelijk met zijn winkel opende Noordermeer ook een webshop via Locals United, maar die is inmiddels weer gesloten. “Ik geloof wel in een webshop, maar voor ons nog niet op dit moment. Online verkopen kost veel tijd: je moet de site bijhouden, fotograferen, inpakken, overboeken, eventuele retouren afhandelen. Bovendien zijn sommige dingen in de winkel binnen een week uitverkocht. Onze omloopsnelheid in de winkel ligt boven de 10, het is lastig om dan de webshop goed bij te houden. Ons Instagram-account is trouwens ook een soort webshop geworden. We plaatsen daar veel productfoto’s en regelmatig bestellen mensen dingen die ze daar zien via e-mail. Ik verkoop meer via Instagram dan via Locals United. Als ik ooit weer met een webshop begin wil ik er een medewerker voor aannemen die zich hier volledig op richt. Maar de focus ligt voorlopig voor 100% op de winkel, die wil ik eerst nóg beter maken.”

Kader

De Dutch Retail Experience Awards is een jaarlijks terugkerende landelijke verkiezing die in 2012 in het leven is geroepen door distributeur Goodbrandz om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen. In zes categorieën worden prijzen uitgereikt. De winnaars worden bepaald door een onafhankelijke vakjury, die deze vierde editie bestond uit Harry Bijl (innovatie- en inspiratiespecialist bij brancheorganisatie Inretail), Gea Eleveld (eigenaar adviesbureau Fashion-Up! en het online platform Fashion055), Ingrid Ploegmakers (manager bij WPM, ontwikkelaar van duurzame winkelgebieden), Kim Pereira (hoofdredacteur Textilia) en Talita Kalloe, freelance journalist en copywriter en founder van het platform ZegMaarJij.com).

Meer weten?

Bekijk hier het filmpje dat door brancheorganisatie Inretail is gemaakt tijdens de prijsuitreiking aan Kloffie op Modefabriek.

Lees hieronder het verhaal van andere winnaars van de Dutch Retail Experience Awards:

Lena The Fashion Library – Most Innovative Store Award – jurywinnaar

Shoppingsmall.nl – Online Experience Award – publiekswinnaar

De Schoenenfabriek – Best Customer Experience Award – eerste plaats vakjury, derde plaats publieksjury

Maggy’s Mode – Best Retail Experience Award – publiekswinnaar en winnaar van de vakjury

Dansk Design – Best Customer Experience Award – publiekswinnaar

Meer lezen?

In Textilia #11, die op 16 oktober 2015 verschijnt, lees je nog een interview met Michel Noordermeer van Kloffie. Klik hier voor een abonnement op de printeditie van Textilia.